Hallo allemaal,
heb een aquamax 16000. Vorig jaar heb ik problemen gehad met een koi die bijna dood is gegaan omdat het water te koud was, ook onderin de vijver dus. De pomp heeft een te grote capaciteit voor de vijver en het water circuleert dus aardig rond per uur.
Ik heb toen gelijk de pomp uitgezet, maar in het voorjaar begon de ellende, alg alg alg, gelukkig was dit wel snel weer weg.
Nu is mijn vraag kan ik deze pomp ook op een kleinere capaciteit zetten en hoe doe ik dat dan? Of kan ik beter proberen om de pomp hoger in de vijver plaatsen, dus van de bodem af te halen? Ik wil namelijk niet weer een half levende koi op zen zij in de vijver hebben liggen.
alvast erg bedankt voor de info
Er bestaan dimmers voor pompen, maar dat zijn geen gewone dimmers als voor een lamp. Dus zijn ze aan de prijzige kant. Een goedkopere oplossing is om een kogelkraan tussen de slang te zetten en zo de afvoer van water knijpen. Of koop voor de winter een goedkopere kleine pomp. In de winter is er minder verontreiniging en heb je geen grote pomp nodig.
Trouwens vissen die dood gaan van koud water????
Mijn vijver vriest elk jaar helemaal dicht en ik heb nog nooit in m'n 12 jaar vijveren een dode vis gehad vanwege winter of koude.
BMWtje
Hallo, 🙂
Als u uw pomp afzet, is uw biologisch gedeelte van het filter in een paar uren om zeep. In het voorjaar start de groei van algen toch al sneller op dan dat uw bacterien en planten weer flink aan de slag gaan. Als dan uw filter weer op moet starten met koi in uw vijver...
U heeft toch wel flink water moeten verversen dan??
Om op uw afkoelprobleem tekomen, een heater lijkt mij geen optie, vanaf 1kW zijn deze tekoop, maar dan moet u voor effectief verwarmen de vijver gaan afdekken met een tent. Een tent over uw vijverbouwen kan natuurlijk altijd om afkoeling tegen tegaan.
Ik heb al eens mensen gehoord over een halogeen dimmer op het stopcontact van de pomp. Zo zou de pomp minder toeren gaan draaien en dus minder debiet leveren. Ik weet niet of dit een goede oplossing is, zou u aan een electrotechnieker moeten vragen.
Ook zijn er mensen die over reduceer kranen spreken om zo het debiet aftenijpen. Dit is naar mijn idee meer een nood oplossing, kan wel als u geen betere optie weet, maar u gaat dan de pomp extra belasten en het stroomgebruik zal naar boven gaan hierdoor.
Wat koihouders doen die het wat profecioneler aanpakken, twee of drie kleinere pompen met samen voldoende diebiet op de filter zetten. In de winter is alles toch in rust, dan kan er best voldaan worden met een derde van de doorstroming die in de zomer nodig is, wordt er maar 1 pomp aangehouden. Een ander voordeel is dat, als er een pomp mee stopt om de een of andere reden, de andere pompen door blijven draaien en het biologische deel van het filter blijft leven.
De pomp hoger hangen of plaatsen is opzich mischien ook een optie. Het onderste water zal minder verstoord worden, maar het water erboven zal toch flink afgekoeld worden en dit zal ook het water eronder beinvloeden denk ik.
Ik weet natuurlijk niet hoe en waar uw vijver is gecontrueerd maar ik zit er zelf over tedenken mijn filter in mijn schuurtje tezetten en hier een cv radiatortje tehangen die het 5 tot 10graden kan houden in het schuurtje. Een leiding boven of voorlangs de radiator zal het water dan naar het filter en in het filter een paar graden kunnen opwarmen. Dit zou mischien ook een optie voor u zijn, gezien het hier een pompgevoed systeem betreft.
Heeft er iemand nog andere mogelijkheden misschien?? :rolleyes:
Veel succes!! 😉
BMWtje wrote: Er bestaan dimmers voor pompen, maar dat zijn geen gewone dimmers als voor een lamp. Dus zijn ze aan de prijzige kant. Een goedkopere oplossing is om een kogelkraan tussen de slang te zetten en zo de afvoer van water knijpen. Of koop voor de winter een goedkopere kleine pomp. In de winter is er minder verontreiniging en heb je geen grote pomp nodig.
Trouwens vissen die dood gaan van koud water????
Mijn vijver vriest elk jaar helemaal dicht en ik heb nog nooit in m'n 12 jaar vijveren een dode vis gehad vanwege winter of koude.BMWtje
Hallo, 🙂
U was mij net voor 😉
Over die koude, vissen gaan zeker dood van koude, zeker koi.
De dichtheid van water is bij 4graden celcius het hoogst, dit water zal dus naar de bodem zakken. Normaal zit er dan genoeg buffer tussen de bovenlaag en de bodem om tezorgen dat het water op de bodem niet verder afkoeld, als het water tever afkoeld krijgen vissen ijskristallen in de kiewen met alle gevolgen van dien.
Als u dus maar genoeg het water met lucht in contact brengt, bijvoorbeeld zo een shower filter en voldoende veel door de vijver pompt zal vanzelf de heel vijver 0graden celcius worden. Dit gaat de koi niet leuk vinden!!
Wat ik niet gevraagd heb aan Hele -Anne, hoe diep is uw vijver?? 😀
Ik heb zelf een vergelijkbarepomp van vavaria, deze is 15m3 en daar is een dimmer voor te koop voor 25 euro. Even zoeken op google en je komt hem tegen.
succes
Ik heb al 12 jaar een vijver en net zolanf een paar Koi. En mijn vijver vriest elk jaar dicht. Ik laat een klein pompje (3000ltr.) lopen in de winter. En ik heb nog nooit en ik herhaal nog nooit. Dode Koi gehad in of van de winter.
BMWtje
en bmwtje....hoe groot is jou vijver?
Ongeveer 9 m2. Dus niet al te groot.
Groet
BMWtje
erg bedankt voor jullie reacties, ik ga er zeker wat mee doen.....
wat Hoskeu zegt over de ijskristalletjes is mij vorig jaar ook verteld door de koi dokter.
Je kan net de pech hebben dat een koi daar gevoelig voor is, want het was er ook maar een van de 15 koi's die er last van had.
De vijver is 1.10- 1.20 meter diep, (8500 liter). We kwamen helaas niet dieper, omdat we bij het uitgraven van de vijver op een of andere oude bakstenen muur terecht kwamen.
Ik kan de filter helaas niet in een schuurtje zetten, want de vijver staat midden in de tuin. Het zou wel een mooie oplossing zijn.
Ik denk dat ik gewoon ga proberen om de pomp wat hoger in de waterkolom te 'hangen' plus een halogeen dimmer erop te zetten. Het blijft een gok of dat het inderdaad gaat helpen en dat het zo niet met de onderste waterlagen gaat mengen, want zo diep is de vijver eigenlijk niet. En als het niet helpt, dan zetten we alles maar weer uit.
Wat betreft die algen die me van het voorjaar tergde: ik heb de pomp aangesloten en het is vanzelf eigenlijk verdwenen, ik heb niet extra veel hoeven te verversen.
Ik heb alleen in het begin van het seizoen veel last gehad van schurende koi's die wormpjes hadden en lichte bacteriele infecties (gelukkig beide niet ernstig). het zal misschien niet zo zijn geweest dat die ziektes door het uitzetten van filter en pomp komen, maar ik hou ze liever toch wel aan,
want ik heb eigenlijk toch wel heel wat aandacht van het voorjaar besteed aan de opstart van de filter en aan de slijmhuid van de vissen, dus aan de verzorging zou het waarschijnlijk (hopelijk) niet kunnen liggen.
ik ga er zo snel mogelijk wat aan proberen te doen....
Hallo Hele- Anne,
Wat ik mij nu alleen afvraag, ik heb uit het verhaal begrepen dat de vijver 8,5kuub inhoud heeft en de pomp een debiet van 16kuub per uur heeft.
Is dit sowieso niet wat "over kill"?? :rolleyes:
De diepte zou voldoende moeten zijn, er word normaal een diepte van meer dan 80cm tot een meter geadviseerd.
Naar mijn idee is de vaak genoemde vuistregel van een "effectief pomp debiet" van 1/2 tot 1 maal de vijverinhoud voldoende. Met een effectief pomp debiet bedoel ik dus hoeveel er na de verliezen werkelijk, effectief verplaatst wordt. 😉
Maar ieder zijn vijver zullen we maar zeggen, over zulke dingen kan je lange discussies houden. Als u goede ervaringen heeft met deze debiet moet u dit zeker aanhouden. 😀
In ieder geval ik denk dat als u de pomp hoger hangt en wat kunt temperen met een dimmer, dit zeker een verschil moet zijn. De bacterie activiteit staat in de winter toch bijna stil dus een hoog debiet heeft in de winter biologisch gezien geen enkel nut.
Wat u zou kunnen doen is een pomp met bijvoorbeeld een debiet van 4 of 6kuub per uur kunnen aanschaffen voor de winter, dan heeft u ook direct een reserve pomp voor het geval uw andere pomp stuk zou lopen.
Veel succes en een behouden winter toegewenst. 😉 😀
Hallo Hoskeu,
Ik heb het nog eens nagekeken, er zit maar een aquamax 12000 in, (heb het blijkbaar een beetje overdreven wat niet mijn bedoeling was), nog te sterk maar goed, het is in ieder geval helder.
Ik denk dat ik idd maar een kleiner pompje voor de winter in de vijver doe, en deze wat hoger hangen, zijn we hopelijk van de ellende af. En het is de makkelijkste oplossing! (Ik weet ook niet of dat dimmen wel zo goed is voor de pomp, zoon kraantje lijkt me in ieder geval niks!)
Jij ook een fijne winter toegewenst Hoskeu......
groetjes HA
Ik zou idd ook voor een kleinere pomp gaan,wellicht ruilen voor een aquamax 8500 ofzo.
In de zomer is het wel lekker een beetje overcapaciteit ,alleen in de winter koel je je kostbare vijver er wel erg mee af lijkt me.