Hallo
Ik heb een vijver van ongeveer 25000 L en ik zou deze graag ijs vrij houden. Met welk systeem zou ik dit 't best doen ?
Een profi-heater 3 kW is voor een vijver van 15000 L.
Je zou natuurlijk kunnen beginnen met de vijver af te dekken met noppenfolie of polycarbonaat platen maar is door de vorm of door begroeiing van planten niet altijd mogelijk. Dikwijls is de wind van de vijver afhouden reeds voldoende.
Een elektrische verwarming op een ongeisoleerde buitenvijver is niet te doen. 3Kw is misschien voldoende om hem ijsvrij te houden maar dat gaat een aardige duit kosten. Bij een beetje winter gaat de heater 24 op 24 aanstaan. Per dag geeft dat een verbruik van 72 Kw.Komt neer op een verbruik tussen 350 en 400 oude belgische frankskes per dag. Laat ons zeggen + - 10€ per dag.
Mensen die hun vijver gaan verwarmen gebruiken hiervoor een gasketel.
Op de bestaande huisverwarming gaat ook maar is niet aan te raden.
Wat je in feite nodig hebt is een warmtewisselaar, thermosstaat en een kleine cv-installatie op gas of stookolie. De warmtewisselaar werkt op hetzelfde principe als een binnenhuisradiator. Maar hier dient hij water op te warmen en geen lucht.
Toch is het steeds aan te raden de vijver op zijn minst af te dekken anders stook je voor de mussen.
Bedankt voor 't antwoord.
Waar kan ik zulke noppenfolie (welke soort)kopen ? Brico ?
De bedoeling om 't water ijsvrij te houden is dat ik mijn filter heel de winter kan laten lopen. (Heb gravity filter)
als het alleen maar de bedoeling is om alles ijsvrij te houden kun je ook gewoon een luchtpomp laten werken . De luchtbellen die boven komen houden op die manier een gat in het ijs .
Wat je filter betreft : water dat continu stroomt vervriest niet .
mvg
Mic
Hoi Mic,
Juist , een luchtbol is genoeg om een beperkte ruimte ijsvrij te houden maar helemaal ijsvrij gaat niet lukken.
Kris,
De noppenfolie is te verkrijgen bij iedere vijverspeciaalzaak en is te verkrijgen op een breedte van 2 m. Kost ongeveer 4€ de lopende meter.
Wat ook helpt om de afkoeling tegen te gaan, is de luchtpomp verwarmd op te stellen. Hierdoor pomp je verwarmde lucht in de vijver en filter. Wel dienen de leidingen geisoleerd te worden anders gaan ze dichtvriezen door eventuele condensvorming in de slangen.
Hier bij ons heeft er zich nog nooit ijs op de vijver gevormd door zo te werk te gaan. Wel ligt de vijver ingesloten en staat de luchtpomp in het verblijf van de binnenvijver waar het altijd ongeveer 14° is en worden alle filters geisoleerd.
Goedenavond de Rie.
Dat isoleren van de filter, wat gebruik je daarvoor?
Hoi Bas,
De filter kan je isoleren met piepschuim, of hem helemaal inpakken met noppenfolie als hij boven de grond staat.
Ondergrondse filters kun je afdekken met piepschuim en daarbovenop weeral noppenfolie.
Vergeet bij het isoleren de leidingen niet in te pakken. Zeker de leidingen waar het water stilstaat.
Hoi,
Hoe kan ik de vijver het best afdekken met die noppenfolie mijne vijver is 3,5 X 7 m en ivm de regen.
laat er iemand zijn uv lamp werken in de winter ?
De Rie schreef: Op de bestaande huisverwarming gaat ook maar is niet aan te raden.
Dat ligt er maar aan de Rie. Bij mij zit de warmtewisselaar gewoon op de huisinstallatie. Dit gaat perfect zolang de ketel voldoende capaciteit kan leveren om het huis en de vijver op temperatuur te houden.
Groetjes,
Joop
Originally posted by De Rie
Juist , een luchtbol is genoeg om een beperkte ruimte ijsvrij te houden maar helemaal ijsvrij gaat niet lukken.
Volledig mee akkoord , maar het was Kris erom te doen om het filter te laten doorwerken en dan kan een ijsplaat op de vijver geen kwaad , mijns insziens . Kris vermeld ook dat hij een gravity filter heeft , dus zal het water wel via bodemdrainages uit de vijver naar het filter lopen . Het kan natuurlijk zeker geen kwaad om de volledige vijver ijsvrij te houden .
Ze hebben een warme winter voorspeld , dus als de vijver al zl dichtvriezen zal het niet voor lang zijn . Het zijn ook geen winters meer zoals vroeger hé 😀
mvg
Mic
Hi, mijn vijfer is 87*87*42cm en er zit ca. 240 l water in. om mijn 5 volwassen (a 12 cm) en 4 jonge (a 5 cm) shubinskins te laten overleven heb ik een verwarmings element gekocht van het merk Tetra-tec(type HT 75watt). Deze verwarmingselementen zijn in divese grootte qua ampere en wattage te verkrijgen op de aquarium afdeling.
Voor een vijfer zo groot als die van jou zijn er bij de grotere tuincentra's elementen te verkrijgen die jouw vijfer event. op een constante temperatuur kan houden. Noppenfolie kan je bij iedere tuincentra verkrijgen o.a. van het merk Ubbink. Let wel, je moet er flink voor betalen. Tip: ga naar een meubelzaak en vraag of zij noppenfolie over hebben. Dit wordt in deze branche veel gebruikt om transportschade tegen te gaan.
Omdat mijn vijfer (staat op mijn balkon) een vierkante houten bak+vijferzeil is, heb ik het met noppenfolie in gewikkeld + een vijverbeluchtingsset er ingeplaatst. Tevens is de pomp ook met ingewikkeld en heb ik bij de bouwmarkt issolatie materiaal gehaald die makkelijk om de waterslangen en de slangen van de beluchtingsset te plaatsen is om zo alles goed te issoleren tegen een strenge winter. Hopelijk overleven mijn vissen op deze manier de winter en kan ik volgende jaar weer van ze genieten.
Helaas is er omtrent kleine vijfers weinig info te vinden zowel op deze site als elders. Indien iemand nog tips heeft hieromtrent hou ik mij graag aanbevolen.
Veel succes!
Als je je luchtpomp binnenzet zal de lucht die door het water stroomt warm zijn en zo ook de vijver helpen opwarmen! Zo spaar je energie uit . Electrische verwarming kan flink duur zijn!
Originally posted by Unregistered
Als je je luchtpomp binnenzet zal de lucht die door het water stroomt warm zijn en zo ook de vijver helpen opwarmen! Zo spaar je energie uit . Electrische verwarming kan flink duur zijn!
Vergeet dan niet je luchtdarmen die buiten liggen te isoleren. Deze zullen anders door condensatie kunnen dichtvriezen.
Happy New Year and all the best for 2004 voor iedereen die dit leest!
Beste "Guest" en Koidream,
Erg late reactie, ik weet het, maar toch nog zeker bedankt voor de tips. De beluchtingsset binnen zetten was geen optie gezien het niet mogelijk was om de luchtslangen naar buiten te leiden. Ook om de luchtslangen heen had ik reeds isolatiemateriaal geplaatst om bevriesing tegen te gaan en tot nu toe gaat "alles volgens plan...".
De huidige weersomstandingheden zijn de laatste paar dagen zo dusdanig "winter!"(min -5C t/m -8C 🙁 ) , dat het iedere keer weer erg spannend is om te ontdekken hoe mijn toegepastte trucs de (mini)vijfer gezond maar vooral (diepgevroren) ijsvrij houden. Door de geplaatste verwarmingselement heb ik een temp.verschil, tussen vijferwater -en buitentemp., weten te houden van ongeveer +10 C. waardoor de temp. boven het vriespunt blijft.(deze staat overigens alleen aan wanneer het echt nodig is) Hierdoor bevriest de (mini)vijfer niet volledig dicht 😉 en worden mijn 9 shubinskins (en 1x mossel, maar dat terzijde) ook niet uit hun natuurlijke ritme gehaald.
Groetjes
Daisy