Forum
In welke mate is vijversubstraat noodzakelijk in mijn vijver. Ik heb een vijver van 36000l.
Zijn er vervangmiddelen?
Indien er vijversubstraat op de bodem wordt gelegd, kan ik mijn bodem dan nog voldoende reinigen?
Vijversubstraat is eigenlijk van essentieel belang voor een gezonde vijver met gezonde vissen. Koi zijn karpers en die zitten continu op de bodem te wroeten. Zij nemen de korreltjes substraat in hun mond, zuigen de bacteriën eraf (proteïne - uitstekende voeding) en als hun kieuwen parasieten hebben dan blazen zij die korreltjes erdoor om ze te reinigen. Bacteriën groeien op het substraat en houden de bodem slibvrij, op voorwaarde dat het substraat niet te dik ligt (maximum 1 tot2 cm), dat je de aangepaste bacterIên gebruikt en dat de bodem goed belucht wordt. In een vijver met bodemafvoer kun je geen vijversubstraat gebruiken, en dat vind ik spijtig. In zo'n kale vijver waar vaak ook geen planten te zien zijn hebben vissen niets te doen en vervelen zij zich dood, wat de kans op stress verhoogt.
De keuze van substraat is ook belangrijk. Een product zoals Bacta-Pur LITHAQUA heeft een hoog gehalte aan carbonaat (buffering van pH en regeling van KH), bevat veel mineralen en spoorelementen (goed voor alles wat in de vijver leeft) en bestaat uit korreltjes die niet scherp zijn en waaraan de vissen zich niet kwetsen. Klassieke substraten zijn natuurlijk ook geschikt maar bieden niet dezelfde voordelen.
Hallo,
Waarom hebben de kwekers in Japan dan geen Substraat vijvers in plaats van die "modder" vijvers ?
In de natuur kom je dit soort vijvers volgens mij ook niet tegen.
Of ze zich vervelen weet ik niet, maar in de natuur vermaken ze zich meestal tussen het riet of in de waterlelies.
Ik vraag me af ofdat het klasieke substraat wel zo goed is voor een karper om hier continu in de wroeten, het lijkt me dat dit scherpe grind namelijk wondjes kan veroorzaken aan de bek van de vis.
Probeer maar eens met je handen een bak met substraat leeg te halen, dit gaat niet zonder je te bezeren.
Ik denk wel dat het de waterkwaliteit er wel beter van wordt.
Zelf heb ik het ook 2 jaar substraat gehad maar slibvrij was het na deze tijd niet. Er zaten wel heelveel organismen in wat interessant voor de vissen zal zijn geweest.
Misschien zie ik het wel verkeerd maar het vuil valt nu op de bodem en blijft daar tussen het substraat en zal dus door de bodem moeten worden afgebroken in plaats van door de filter.
Het wel of niet gebruiken van substraat in een karper vijver zal is voor mij persoonlijk op dit moment nog steeds nee, tenzij ik misschien een "transparante" bodem zou hebben en er niet scherp substraat op ligt.
Mvg, P.Verhulst
Substraat is geen modder. Daar ben ik volledig mee akkoord. Modderbodems in koi- en siervijvers is niet echt denkbaar. Er zijn inderdaad substraten op de markt waaraan de vissen zich kwetsen. Maar vissen kwetsen zich ook aan de roosters op de boedemafvoeren of aan de wanden van de vijver of aan alle scherpe kanten die in een vijver te vinden zijn. Kies een veilig substraat en weeg alle pros en cons tegen mekaar af. Er bestaat geen ideale oplossing.