The Pond Library

Vraag en Antwoord

Vijver afdekken

Lid
Topic starter

Hoi allemaal,

Hier nog een paar vragen:

- Vanaf wanneer moet ik mijn vijver afdekken?
- Met wat voor materiaal kan ik de vijver het beste afdekken?
- Wat mag de minimale temperatuur van het water zijn?
- Najaarskuur: wel of niet verstandig?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Wiebie.

Lid

Hoi Webie,

De vijver had in feite al moeten afgedekt zijn. Best doet men dit voordat de koude invalt. Maar ja, wie had kunnen denken dat de winter zo vroeg zijn intrede zou maken.
Het afdekken kan met noppenfolie of polycarbonaat platen.
Het beste maar ook het duurste zijn die platen.
Noppenfolie daarentegen, kan op het water gelegd worden wel verzwaard met een paar planken zodat de folie niet bij de buren terecht komt. Zorg wel voor verluchting zodat de schadelijke stoffen kunnen ontsnappen . Vergeet ook niet de filter en alle leidingen goed te isoleren.
Het kritieke punt voor koi is wanneer de temperatuur onder de 4° komt. Bij diepere vijvers zal dit niet gemakkelijk voorkomen maar ondiepe vijvers zitten vlug aan de 4° grens.
wat betreft een voorjaarskuur, mijn mening hierbij is COLOR=red]"gebruik nooit preventief medikatie of verdelgingsmiddelen"[/COLOR] .
Bij ieder gebruik van medikatie gaan de bacterien en parasieten een zekere resistentie tegen dat produkt opbouwen. Hierdoor gaat men steeds hogere dosissen en steeds vaker moeten behandelen tot er een tijd zal komen dat niets nog gaat helpen.Dan gaan we allen tegelijk zeggen COLOR=seagreen]" had ik het maar geweten"[/COLOR] maar dan is het natuurlijk te laat. Geloof mij vrij, het is al 5 voor 12. Middelen die 5 jaar terug nog met succes gebruikt werden voldoen nu absoluut niet meer.
Een tweede punt is dat je bij elke kuur je filter om zeep helpt en dit op het moment (voorjaar) dat je hem het meeste nodig hebt.
Neem eerst een afstrijkje of laat het nemen door je koidealer, koidokter over medeliefhebber met kennis van zaken om te kijken of het nodig is te kuren. Je zal zien dikwijls is het kuren absoluut niet nodig.

Lid
Topic starter

Bedankt voor het antwoord.

Hoi,

Ik zocht een houtsoort om op een muurtje rond mijn moeras te leggen. Eerst had ik gedacht aan banqirai, dan rade men mij aan om Azobe te gebruiken en nu sprak er iemand van Thermo Wood, dit is Noorse den die men in een oven gaan verwarmen is tot boven de 200°. Zou weerbestendig zijn en niet kromtrekken. Heeft er iemand ervaring mee?

Groeten,

Danny

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.