hallo allemaal,
Hoeveel liter water heeft een tuinvijver nodig om zichzelf te onderhouden?(ecosysteem)
We hebben nu een vijver van 240 liter water, en geen vissen. De algen blijven maar groeien. En eigenlijk wilden we een grote mooie waterpartij aanleggen met: waterval en vissen. Is het noodzakelijk om een filtersysteem te hebben?
groetjes,
haaientemmer
Even serieus:
hier in de randstad is grond duur en krap: hoe klein kan een met folie gemaakte vijver zijn, die algenvrij te houden valt? In de praktijk zijn 240l te klein, maar kunnen worden uitgebreid tot 500l. Is het dan al mogelijk, om wat vissen te hebben? Indien ik mij niet vergis vreten vissen algen, en klaar is kees... Of werkt het zo niet?
Hier schrijft een leek, maar ik kan proberen nog in het najaar wat uit te graven, en in het voorjaar wat visjes in te doen.
Groeten,
haaientemmer
tjaa
je moet altijd een filter hebben want zoals je weet houden algen van licht zelfs in een heel klein aqarium krijg je alg. dus je kan geen algen vrije vijver hebben zonder filter 😉
hoeft niet altijd..
ik ken verschillende mensen die een goede vijver hebben liggen zonder filter die het al minimaal 20 jaar volhouden.
maar hoe kleiner idd de vijver hoe meer alg je zal krijgen aangezien het waten erorm op kan warmen.
een filter zal wat te duur worden. zet wat zoetwater mossels erin en mischien wat van dat algweg spul
je kan ook met een plantenfilter werken,die kan je op een ander niveau of de vijver maken en zo met een waterval werken.
ik werk bij mijn nieuwe vijver ook met een plantenfilter(niet met waterval)en mijn water is glashelder