The Pond Library

Vraag en Antwoord

Steur in de winter

Lid
Topic starter

Hallo,

Ik had een vraagje, moet je een steur in de winter eten blijven voeren?

Alvast bedankt!
Ursala

Lid Admin

Voederen in de winter:

Steuren zijn bij lagere temperaturen actiever dan andere vissen. Of steuren in de winter gevoederd kunnen worden is afhankelijk van de watertemperatuur.

U doet er goed aan dit even op te nemen. Bij een temperatuur van lager dan 5° Celcius moet u ze niet voeren. Tussen de 5 en 10° Celcius kunt u ze wekelijks voeren en bij temperaturen hoger dan 10°C kan het weer dagelijks.

Dit is een stuk uit het artikel "Het houden van steuren in de tuinvijver" in de vijversafdeling van deze site. (Auteur: Hugo Hoekstra)

Hugo
Lid

Inderdaad, bedankt Ief. Sorry voor de late reactie Ursala.

Lid
Topic starter

Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik heb meteen het stuk gelezen over de Steur. Ik vind het inderdaad ook zielig om een Steur in de vijver te hebben. Wij hebben hem gekregen van mensen die zeiden dat hun vijver te klein was geworden maar ik denk dat er wat anders aan de hand was. Nu wij hem al een tijdje hebben weten we echt wel wat een zorgenkindje dit is. Onze hele vijver moest worden aangepast. Hij is er al een aantal keren uit gesprongen, dan lag hij weer op zijn rug door zuurstof tekort dan lag hij weer vastgezwommen tussen riet enz. Zijn er geen plaatsen waar wij hem heen kunnen brengen waar hij het beter naar zijn zin heeft? Wij doen wel alles wat we kunnen maar soms is dat niet genoeg.
Groetjes Ursala

Hugo
Lid

Hallo Ursala, wederom sorry voor de late reactie maar ik bemerkte je antwoord pas net, stond door een Y2k bug op 1900.
Dit is inderdaad het probleem met steuren.
Als ze niet overlijden doordat goede verzorging geboden wordt groeien ze de vijver uit. Wat voor soort steur heb je en hoe groot? Ik werk bij een dierenpark en je kan hem bij ons brengen als je wilt. Schrijf me dan prive een emailtje, hugo@pondlibrary.org
Groeten Hugo

Lid

Ik heb zelf ongeveer 18 koi van 30 tot 70 cm en een steur van 80 cm.
De koi mogen niet meer gevoerd worden onder de 10 graden celcius.
Hoe moet ik dan mijn steur door voeren tot 5 graden als ik een vijver vol heb met hongerige koi?
Mijn steur heeft overigens de afgelopen 2 winter's prima overleefd.

Hugo
Lid

Dat is een van die probleempjes met steuren. Ik zou zeggen doe hetzelfde als de afgelopen winters als dat bij jou gewerkt heeft.
Groeten Hugo

Lid

Of je houdt alleen steuren in je vijver(s), of je houdt geen steuren. Klinkt simpel, maar het werkt perfect.

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.