Ik heb een vraagje, een eiwitafschuimer en een
skimmer is dat eigenlijk hetzelfde.
Want ik heb schuim op mijn water en ik heb ergens gelezen dat dit luchtbellen zijn die zich vermengen met de vuildeeltjes op het oppervlaktewater.
Het zijn twee verschillende dingen. Een eiwitafschuimer wordt ook wel een "protein skimmer" genoemd (protein = eiwit). Vandaar de verwarring. Een andere, veel voorkomende naam is "foam fractionator".
Tot zover de naamgeving.
Een (gewone) skimmer is een afzuigpunt aan de waterlijn. Kan in de wand van de vijver worden gebouwd, maar er zijn ook modellen die los van de rand staan. Omdat het water aan het oppervlak wordt weggezogen, trekt al het drijvende vuil naar de skimmer toe. Het doel van een skimmer is dan ook om drijvend vuil te verwijderen.
Een eiwitafschuimer is een apparaat om in het water opgeloste eiwitten uit het water te filteren. Deze eiwitten zijn veelal afkomstig van de koi (urine en uitwerpselen) en zijn min of meer schadelijk voor de vissen. Met name de groei schijnt te worden aangetast. Er zijn meerdere ontwerpprincipes van een afschuimer, maar allemaal gebruiken ze het verschijnsel dat eiwitten aan luchtbelletjes in het water 'plakken' en zo schuim vormen. Dat schuim wordt vervolgens afgevoerd.
Het schuim dat je ziet op je water, wordt waarschijnlijk veroorzaakt door eiwitten in het water. Ik neem aan de je een luchtsteen in het water hebt, of een waterval. Er moet ergens lucht met water worden vermengd om het schuim te produceren. Als je een eiwitafschuimer in je filterlijn monteert, ben je van dat schuim af. Voorlopig kun je het schuim wegscheppen (primitieve afschuimer), of flink water verversen.
Bedankt, voor de nuttige uitleg.
Groetjes, Maggy