The Pond Library

Vraag en Antwoord

Schoonmaken

6 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
2,895 Bekeken
BMWtje
(@bmwtje)
Lid
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Topic starter  

Hoe maken jullie eigenlijk je folie en bodem schoon?? Hebben jullie een waterstofzuiger??
Of bestaan er nog andere manieren om je bodem schoon te krijgen zonder de vijver leeg te maken natuurlijk.

Met al mijn gerommel met substraat en het aanleggen van de vijverrand en een terras naast de vijver, is er eigenlijk best wel veel zand stof en andere troep in de vijver beland en ik zou dit er graag uithalen. Ik vindt het niet zo mooi uitzien.

Vooral die sustraat geeft een rotzooi zeg!! Ik had het gewassen maar er kwam toch nog veel troep vanaf en dit bezinkt slecht blijft lang in het water hangen en maakt alles troebel.

Gr.

BMWtje

Citeren
taxi
 taxi
(@taxi)
Lid

Heb een waterstofzuiger van oase om de bodem te reinigen.
De stofdeeltjes die rondzweven verdwijnen er wel niet mee, maar die bezinken wel, een beetje geduld. Had dit ook toen ik mijn substraat ( ook gespoelt ) inbracht maar na enkele dagen is dat allemaal weg.

BeantwoordenCiteren
Pietje
(@pietje)
Lid
Deelgenomen: 21 jaar geleden

geduld hebben, het zakt van zelf helemaal weg, zuurstofpompen afzetten die met een steen in de vijver liggen want dat blaast alles terug naar boven.

BeantwoordenCiteren
Erik1978
(@erik1978)
Lid
Deelgenomen: 21 jaar geleden

BMW,

als je vijver in natuurlijke balans komt, zou je bodem helemaal moeten schoontrekken. Hier lag in het verleden ook een tapijt van alg op de bodem (grind en substraat). Op een gegeven moment was dit van de 1 op de andere dag verdwenen, en het komt ook niet meer terug. (tot op heden dan).

Dus als je beplanting voldoende is, en je bacterien op niveau zijn, zou dit zo in orde moeten komen

BeantwoordenCiteren
BMWtje
(@bmwtje)
Lid
Topic starter  

Ik zal het eens een tijd aanzien kijken of het inderdaad verbeterd.
De vijver het filter en de planten zijn nog jong en moeten inderdaad nog in een goed evenwicht komen.
Ik trouwens gisteren planten gezet in m'n natuurfilter. Ik heb gele lis, kalmoes en waternavel gezet. Zijn nog jong en klein dus het lijkt alsof er niet genoeg in staat maar dat zal wel voller worden als ze groot worden en zich vermeerderen.

Gr.

BMWtje

BeantwoordenCiteren
vijverforum
(@vijverforum)
Lid

taxi wrote: Heb een waterstofzuiger van oase om de bodem te reinigen.
De stofdeeltjes die rondzweven verdwijnen er wel niet mee, maar die bezinken wel, een beetje geduld. Had dit ook toen ik mijn substraat ( ook gespoelt ) inbracht maar na enkele dagen is dat allemaal weg.

Werkt dit goed zo een vijverstofzuiger? welk voor type is het van Oase.
Ik heb al horen zeggen dat een vijverstofzuiger verstopt?
groeten

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.