Forum

reigers

mic
Lid
Topic starter

Wie kan mij helpen aan informatie over reigers . Vorig jaar heb ik ruwweg een folievijver gebouwd met wat planten in , filters , vissen , ... Alles is prima verlopen , er was snel een evenwicht , de vissen en planten groeiden , ... In het najaar ben ik echter geconfronteerd geweest met een reiger die enkele vissen buit gemaakt heeft . Ik heb hem een paar keer zien opstijgen vanuit de vijver maar ik wel wel eens weten hoe deze zijn prooi ( mijn vissen dus ) benadert . Vanuit de lucht , of langs de vijverrand .

Ik plan dit jaar om de vijverrand af te werken en zou daar dus rekening mee willen houden . Het betreft een natuurlijke vijver en het spreekt voor zich dat visdraden , netten en plastieken reigers er niet thuis horen . kunnen hoge planten en rotsblokken helpen om de reiger uit mijn vijver te houden .

Wie heeft er ooit al een reiger bezig gezien of weet hoe deze te werk gaat . Ik heb al vanalles gelezen en wilde graag ook eens jullie mening .

alvast bedankt

Lid Admin

Gebruik in ieder geval al eens de zoekfunctie van dit berichtenbord en zoek eens op reiger. In het verleden is al gepraat over deze vogel.

Heel goed idee om bij de afwerking van de vijverrand rekening te houden met mogelijke indringers.

Wel, een reiger zal op zijn doel afstappen. het liefst staat een reiger met zijn voeten in ondiep water. Een vijver met een ondiepe waterzone aan de kant lopen een groter risico. U zal dus voor de reiger enkele hindernissen moeten voorzien zodat ie op zijn pad naar de vijver belemmerd wordt. Lees het artikel "Aanvallen van een reiger afwenden" voor meer informatie.

Als u over een natuurlijke vijver beschikt is volgens mij één van de beste mehodes een dichte, brede, hoge oeverbeplanting.

Artikel "Aanvallen van een reiger afwenden"

mic
Lid
Topic starter

bedankt voor de link naar het artikel . Het heeft me veel bijgeleerd en kan nu de nodige maatregelen treffen .

groetjes

ja...een reiger zal liefst in moerasrand staan. Maar ik heb ook eens gehoord dat een reiger zelfs plat op zijn buik op de rand van de vijver kan gaan liggen om dan met zijn lange nek in het water bij de vissen te kunnen...

kweet niet of waar is, heb er verder nog nooit wat over gelezen..maar van horen zeggen dus.

Lid

op NGC-channel is er ook eens een schitterende reportage geweest : "built for the kill", in deel 6 ging het oa over reigers en aalscholvers. Weet dat deze laatste ook onder het water vissen zullen najagen (als de vijver groot genoeg is), hij komt ook bij ons voor maar minder dan de gewone reiger.
Met visdraad (waar mee gevist wordt) kan je ook veel doen : rond de vijver (niet mooi) of boven de tuin spannen.
Of schrikdraad (met electriciteit) kan bvb ook..
mvg,
Timpie

Lid

Ik heb een afsluiting gemaakt rond mijn vijvers in bamboestokken en ook nog visdraad op 3m hoogte gespannen tussen mijn huis en dat van mijn gebuur.
Mijn koivijver is direct diep dus daar land de reiger niet op.
Mijn gewone vijver heeft ondiepe zone's en daar heb ik dan nog wat visdraad boven de gemaakte bamboeafsluiting gespannen.
Deze winter heeft de reiger op het dak enkele dagen alles komen afkijken ,maar is met veel honger moeten vertrekken.:rolleyes: 😮
Dus denk ik dat de oplossing is gelukt.
Voor de afsluiting kijk eens op mijn home page foto's,daar kan je wel een stuk van zien.
En ikzelf vind het mooi en Japans overkomen.
Groeten marc

Lid

Al 12 jaar heb ik enkele siervijvers,ga eens een kijkje nemen bij "Pelcmans" in Merksplas.Een reigerverschrikker met elektronisch oog dat een waterstraal spuit is de enige remedie om die reiger weg te houden,alle andere middeltjes,zelfs nylondraden helpen niet.
groeten
Willem

mic
Lid
Topic starter

bedankt voor de tip willem .
Op het net heb ook al enkele systemen gezien die op dat principe werken . Ik ben momenteel mijn oevers aan het afwerken en heb het de reiger zeker niet gemakkelijk gemaakt 😀
Maar enkele dagen geleden moest ik toch vast stellen dat er toch weer een koi verdwenen is 😡 🙁
Ik vermoed dat de reiger op de brug geland moet zijn die nogal dicht over het water hangt , dus zal ik daar dergelijk systeem maken met een elektrisch oog ...

mvg

Je moet wel opletten met waterplanten hoor ... als ze te stevig en te dik op elkaar groeien kan de reiger hier ook makkelijk op landen om vis buit te maken ...