Forum

Reigers

Antwoord: 1
Topic starter

Het plaatsen van een kunststof/nepreiger bij de vijver, zou echte reigers ervan weerhouden ook een visje mee te pikken. Gebleken is dat dit niet werkt. Het lijkt zelfs te lokken. Nu kreeg ik kortgeleden te horen dat een nepreiger die zijn kop in de lucht steekt wel zou werken omdat dit voor andere reigers een teken is dat er gevaar dreigt. Kan iemand mij vertellen of dit wel klopt? Ik ben zeer benieuwd. Frank G.

Lid Admin
Antwoord: 1307

Ook voor mij de eerste keer dat ik hier van hoor. Afwachten of iemand dit kan bevestigen.

Lid
Antwoord: 10

Hallo Frank,

Ook ik weet niets van een reiger met zijn kop omhoog.
Maar misschien weet ik wel iets anders.
Alhoewel ik nog nooit mer reigers te maken heb gehad (ligt misschien aan mijn oplossing?!)Heb ik een paar stenen kikkers op geschildert in de kleuren van een gifkikker. Als aanvulling kan je ook het geluid van deze dieren regelmatig laten horen.
Dit is niet aan te raden als je in een dicht bevolkte woonwijk woont!

groeten john

Lid
Antwoord: 38

Je moet de aanvliegroute van de reiger verhinderen. zet daar een pergola of een paar bamboestokken neer.
Ik heb ook ergens spiegelende kleine piramides gezien, waarvan de lichtflitsen de riegers meoten afschrikken...
hemmel@dds.nl

wim
Lid
Antwoord: 8

Inderdaad, wij hebben bijna elke week bezoek van een reiger, soms zelf 2. Maar zij kunnen niet landen aan de goede kant. We hebben onze vijver ook direct diep genoeg gemaakt, dit helpt sterk, omdat de reiger dan niet in het water kan gaan staan. Hij heeft nog nooit een vis gevangen bij ons

Lid
Antwoord: 17

Het antwoord van hemmel over die piramides met spiegeltjes deze helpen alleen overdag als de zon er is, maar de meeste reigers komen vroeg in de morgen omdat het dan overal nog rustig is en dan is de zon er nog niet Advies: niet kopen dus zonde van geld.

Lid Admin
Antwoord: 1307

Wim heeft daar één van de beste hulpmiddelen om ene reiger te hinderen in zijn rooftocht.

1 de reiger belemmeren dat hij naar de vijver kan lopen door dichte oeverbeplanting
2 de vijver direct diep genoeg maken. Een reiger staat graag in het water om zijn eten te vangen. Wanneer je de vijver direct diep genoeg maakt kan hij zich niet in het water stellen.

Lid
Antwoord: 4

Jammer dat ik niet eerder lid van jullie ben geworden, ik heb namelijk vorig weekend de piramides gekocht om reigers af te schrikken. Ik ben namelijk inmiddels goudvissen kwijtgeraakt aan reigers.
Heeft iemand een suggestie aangezien onze vijver een vaste bak is met een rand voor beplanting. Hij is dus niet meteen diep.

Het belemmeren van de aanvliegroute door een pergola werkt zeker niet. Ik heb op de kopse kant van de vijver een pergola staan en de reigers landen daar gewoon op. De vijver van ons is gesitueerd in een border en heeft rondom gemiddeld 50 cm aarde waarin gewone (tuin)planten staan.

Lid
Antwoord: 3

Sinds wij een vijver hebben is het reiger probleem op de volgende manier opgelost.

Onze achtertuin is links, rechts en links ingesloten door een schutting.
Wij hebben in de achtertuin een buis over de gehele lengte van de tuin geplaatst.
Vanaf het huis hebben wij visdraad gespannen van 0.45 mm. Een draad gaat over de buis en eindigd met een gewichtje van 1 a 1.5 ons.
Ruimte tussen de draden bedraagt de 40 cm.
Sinds zes jaar hebben onze karpers een rustig leven.

Een ander bijkomend voordeel was ook dat we mbv de buis de achterschutting konden verhogen met gaas en klimop.

Denk niet dat de reigers de draden niet zien. Vanaf het dak zijn ze goed te zien.
Vanaf de grond vallen ze weg tegen de lucht.

Succes,

Michelle.

Als je visdraden over de vijver spant, kan de reiger niet meer bij de vissen komen, en is je probleem ook opgelost. als dit niet werkt, gebruik dan stroomdraad i.p.v. visdraad (20.000 volt haha?!?)

Lid
Antwoord: 16

Ik kan spijtig genoeg alleen maar het bovenstaande bevestigen :
1. de zilveren piramides werken niet. (had er 3 in de vijver, doch de vissen verdwenen regelmatig ;
2. een namaakreiger helpt ook niet. Vorige week nog kreeg ie een 'levende' vriend naast zich....
Daar ik zo'n vijftig vissen kwijtgeraakt ben, heb ik nu rond de vijver paaltjes staan van 50 cm hoog, met op verschillende hoogtes visdraad errond, en bovendien hangt er nu ook een net over de vijver. Sindsdien zijn er geen vissen meer verdwenen.
Natuurlijk ontsiert dit volledig het zicht op de vijver. Daarom ben ik van plan om weldra de ganse tuin te overspannen met visdraad (via vijzen in de achtergevel op zowat 3 meter hoogte, tot achteraan in de tuin, waar ik een overlangse kabel ga spannen. Hiertussen komt er dan visdraad, op zowat een 40-50 cm afstand). Als dit een goed resultaat geeft, verdwijnen de paaltjes en het net.
Indien er iemand reeds zulke draden geïnstalleerd heeft, zou ik graag hierover wat feedback krijgen.
Dank U

Lid
Antwoord: 3

Even biologisch logisch antwoord op de vraag: waarom werkt de plastic reiger niet.
Antwoord is simpel: alleen de mannetjes laten zich intimideren door een soortgenoot.
Je jaagt dus maar 50% weg.

We zijn nu een aantal weken verder en ik wil graag iedereen bedanken die een (mogelijke) oplossing ingezonden heeft. Ik denk dat ik die truuk met die opgeschilderde kikkers vooralsnog prefereer boven het spannen van (vis)draden. In ieder geval allemaal bedankt voor de morele bijstand. Frank Goeijenbier.

Lid
Antwoord: 8

Ik heb mijn vijver met schrikdraad beschermd tegen reigers, rondom wat paaltjes gezet(van 0,5cm gegalvaniseerd staal met daaraan speciale geisoleerde ogen dus erg onopvallend) met twee stroomdraden(van 0,5mm ijzerdraad) 1 op 18 cm en 1 op 40 cm hoogte ben ik nu beschermd tegen reiger en katten. Mijn schoonouders hadden constant een reiger probleem en met het zelfde princiepe is de reiger 1 keer flink geschrokken en komt nooit meer terug.
Het schrikdraad is eenvoudig uit te schakelen als je zelf in de tuin bezig bent, of als er gevoerd word. Het kost wel pl.min F250,- maar het werkt echt top. Het apparaat geeft een piekspanninkje van 7000Volt en is niet gevaarlijk voor mens en dier en geeft alleen een schrik effect. Wij hebben zelfs een herdershond flink zien schrikken nou dan weet je wel wat de reiger doet......die ..zien.. we nooit ... meer ...terug.

Het zou inderdaad waar kunnen zijn. Ik ken ook een verhaal van een kennis van mij. Die hadden al een hele tijd last van het bezoek van een reiger, met de nadelige gevolgen. Na het plaatsen van een stenen beeld van een arend die weg wilt vliegen, hebben ze geen bezoek meer gehad van de reiger. Het is een beeld van een vogel die zijn vleugels wijd uit heeft gesprijd en zijn kop naar boven is gericht. Het beeldje is maar zo'n 25 cm groot.
Waar ik wel heel benieuw naar ben is of dit op langere termijn ook nog effect heeft. Want zoals alle maatregelen die wij nemen tegen de reiger, weer de vogel wel weet wat op te vinden om makkelijk aan zijn maaltijd te komen.

groeten stefan