The Pond Library

Vraag en Antwoord

Reiger

Piet
Lid
Topic starter

Gisteren heb ik 9 prachtige goudwinde's in mijn vijver gezet.
Toen ik vanmorgen opstond en in de vijver keek zag ik er in eerste instantie nog maar 6, en er zat een reiger op de schoorsten van de achterburen. Ik schrok me rot. Bij een 2e inspectie bleek dat er toch alles nog in zat. Maar dat ze zich schrikachtig op de bodem hadden verstopt.
Dit was voormij een goede waarschuwing. Ik heb al van alles gelezen over het weghouden van reigers. En als electronicus wil je dan zelf iets in elkaar flanzen met een bewegingsmelder of zo.
Hierover lees je wel vaker artikelen met b.v. een waterstraal of het geluid van een gifkikker. In geen enkel artikel lees ik of met hard geluid de reiger kan worden verjaagt. (behalve dan het geluid van een gifkikker) Ik bedoel met b.v. hard electronisch beep geluid o.i.d. Komt dit omdat dit niet zou werken, of omdat men last met de buren zou krijgen, of omdat niemand op het idee gekomen zou zijn. Of welicht is er een andere reden.
Graag zou ik van deze of gene reactie hierop vernemen.

Groetjes Piet

Lid

Beste Piet,

Je verhaal over de reiger kon wel mijn verhaal zijn. Ik kwam er alleen slechter vanaf, een prachtige groene koi was het slachtoffer. Ik sluit ook niet uit dat ook katten bij mij actief zijn. Enkele weken geleden waren ook al prachtige vissen het slachtoffer. Ik ging nu ook internet op om de oplossing te zoeken in bewegingsmelders. Ben jij inmiddels iets verder met je ideen??

b.v.d. Jan Houben

Beste Jan
i.v.m. de vakantie heeft het hele idee even liggen sudderen, toch ben ik wel iets verder gekomen, ik ben in de vakantie ook bezig geweest met het aanleggen van een beregenings installatie, en omdat ik daardoor een sleuf had gemaakt heb ik er ook maar vast een thyleenslang in gelegd en een elektriciteits-buis waar later een zwakstroom leiding in kan worden getrokken, dat ging in een moeite door. Mischien wordt het toch een waterstraal i.p.v. geluid om de reiger te verjagen, daar ben ik nog niet uit.
Ik heb ook een bewegingsmelder omgebouwd naar 24 volt, deze werkte op 220 volt, waarvan intern 24V wordt gemaakt. met een relais contact wordt ook 24V geschakeld. ik heb alles zo gemaakt dat het met een veilige spanning van 24V werkt. Ik heb ook een klep gevonden op 24V waarmee ik de waterleiding kan openzetten, maar dat zie ik later wel. Op internet heb ik een beschrijvig gevonden van iets wat ik mischien als leidraad ga gebruiken, Voor jou zeker interresant om op te kijken,
www.studiowtb.nl/vijver/index.htm

Groeten Piet

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.