Geachte lezer
De vijver die ik heb is 5m lang 2.5m breed en 65 tot70cm diep en staat de gehele dag in de zon (als er zon is) het probleem is dat mijn planten niet willen groeien en ik heb altijd een dikke laag stof (algen?)op de bodem liggen en op de zuurstofplanten zitten ook onder een of ander spul en na een tijd drijven de planten niet meer boven en komen onder dat stof te zitten
De kh en gh gaat steeds omlaag en de ph omhoog ik heb al van versch.
produkten kh+en gh+ gebruikt en weekelijks 1/3 water ververst
ik hebeen biologische pomp die draait altijd er zit niet te veel vis in kunt U mij aub helpen ik heb de vijver al 9 jaar en heeft nooit goed gedraait ik dank U van harte als U mij helpt
Gilbert
Origineel geplaatst door Unregistered
Geachte lezerDe vijver die ik heb is 5m lang 2.5m breed en 65 tot70cm diep en staat de gehele dag in de zon (als er zon is) het probleem is dat mijn planten niet willen groeien en ik heb altijd een dikke laag stof (algen?)op de bodem liggen en op de zuurstofplanten zitten ook onder een of ander spul en na een tijd drijven de planten niet meer boven en komen onder dat stof te zitten
De kh en gh gaat steeds omlaag en de ph omhoog ik heb al van versch.
produkten kh+en gh+ gebruikt en weekelijks 1/3 water ververst
ik hebeen biologische pomp die draait altijd er zit niet te veel vis in kunt U mij aub helpen ik heb de vijver al 9 jaar en heeft nooit goed gedraait ik dank U van harte als U mij helpt
Gilbert
Het water dat u bijvuld is dit kraantjeswater of regenwater of putwater?
U kan het best water verversen met kraantjeswater.
Dan moet de hardheid van u water toch ongeveer goed zijn.
Regenwater is niet goed te zuur en te zacht.
Putwater moet u eerst laten testen.
Groeten Marc
Marc bedankt voor je reaktie maar ik ververs altijd met kraanwater met een hoge hardheid en mijn gh en kh gaan altijd omlaag en ph omhoog
Stof!? Kan het zijn dat er tijdens regenbuien zand van buiten de vijver in het vijverwater terecht komt? Misschien is het verstandig om de laagste gedeelten in de zomer af te dekken om algontwikkeling te voorkomen.
jeany bedankt voor je antwoord maar het stof dat bij mij op de bodem licht is een soort alg zo ziet het er ook uit dan wel afgestorven alg en er groeit niets zelfs geen gewone alg
Hallo Gilbert,
in de zomer je vijver voor de helft bedekken met watersla/krabbescheer. Watersla neemt veel voeding weg en biedt schaduw. Verder Gh/Kh op peil brengen met maerl (1eetlepel/1000l dagelijks tot de waarden ok zijn).
groeten.
Dikwijls lees ik treads van andere leden, maar ook op de homepage van pound library ben ik vaak de gast.
Ik zou zeggen voeg nuttige bacteriën toe, aan de vijver en zoals de andere leden al vermelde zorg dat de water kwaliteit in orde is. Genoeg zuurstof voorzien in het water
Daelim