Forum
Ik heb een formele vijver met een inhoud van
11m³. Als filterinstallatie heb ik een filter
uit twee delen ( mechanisch en biologisch )
en een pomp met een capaciteit van 6000 l/uur
Toch krijg ik mijn waarden niet goed, stagneert mijn plantengroei, en heb ik veel last van zweefalgen. Nu had ik gedacht om naast mijn vijver een soort kuisvijver
aan te leggen maar weet helemaal niets hierover. Hoe moet ik deze opbouwen ? Hoe
groot moet deze zijn ? Welke materialen moet
ik gebruiken ? etc. Kortom alle info is welkom. Verder kan ik nog meegeven dat mijn
vijver een kanaalvorm heeft, 80 cm diep is
en ik achteraan een ruimte kan benutten van 8 m breed. Alvast bedankt !
Probeer eerst eens uw biologische filter goed te laten werken. Dien regelmatig nitrificerende bacteriën toe (bv Bacta-Pur KLEAR) en zorg voor de nodige carbonaten (KH). Als KH te laag is, gebruik dan een product in uw filter of vijver zoals MERLIN of Bacta-Pur LITHAQUA. Die producten normaliseren de KH en helpen bij het bestrijden van algen. Het verschil ligt in de prijs (MERLIN is merkelijk duurder). Planten zijn onontbeerlijk, maar vooraleer een groot werk te ondernemen zou ik wat planten in de vijver zelf plaatsen (in substraat en in manden, en liefst weinig of geen zuurstofplanten). Dat zal u de tijd geven om eens ernstig na te denken over de beste manier om de vijver af te werken.
Ik snap de titel van je bericht niet goed. Bedoel je met een kuisvijver een vijver met filterende werking of een quarantaine vijver? Of is je kanaalvijver een moerasvijver?
Ik ben namelijk op zoek naar mensen die ervaring hebben met moerastuinen. Ikzelf ben er een aan het inrichten, en twijfel toch vaak of het goed gaat.
Hemmel
Ja, inderdaad ik bedoel een vijver met filterende werking omdat met mijn huidige
installatie mijn waarden niet goed te krijgen
zijn, waardoor plantengroei niet optimaal
verloopt en zweefalgen de bovenhand krijgen.
Een moeras heb ik nu nog niet.
Jan De Winter