Forum

Lekkage

Antwoord: 1
Topic starter

Mijn pas aangelegde vijver met een opperlakte van 5 vierkante meter loopt langzaam leeg. Na bijvulling tot 1 cm onder de rand zakt hij de eerste dag 2,5 cm (is dus 120 liter), de tweede dag 1,5 cm, de derde dag 1cm en daarna 0,5 tot 0,2cm per dag. Bij ongeveer 8 cm onder de rand zakt het peil nauwelijks meer. De tuinman die de vijver heeft aangelegd kon geen lek vinden. Het is een strakke echthoekige vijver met folie over bekisting, afgewerkt met horizontale hardhoutplanken. Er hangen geen planten uit de tuin in de vijver. Bij aanleggen zag ik wel wat natte plekken langs de rand. Kan hier sprake zijn van heveling, bijv. via folieplooien? Dat is namelijk het enige wat ik kan bedenken. Voor verdamping zakt de vijver in het begin veel te snel.

Lid
Antwoord: 11

Het welhaast zeker een lekage zijn dat de vijver in het begin sneller leegloopt, komt doordat er meer waterdruk boven het gaatje zit , ik zou de folie eens goed bekijken daar waar het water peil ophoudt met zakken , er zal zeker ergens een gaatje zitten een hout splinter is al reden genoeg om hiervoor te zorgen !

Lid
Antwoord: 6

Wat mij ooit is voorgekomen is dat de plooi van de folie slecht lag. Ik bedoel hiermee dat de vouw die je niet kon zien naar beneden lag, dus onder het niveau van de normale folierand. Daardoor liep er behoorlijk wat water weg hoor !!