Forum
Beste vijverliefhebbers,
Wij hebben in de achtertuin deze winter een nieuwe vijver gegraven.(6x3m) Het is licht beplant en er zwemmen een paar goudvissen in.
Omdat wij spoedig in deze vijver kikkers willen hebben, heeft een kennis van ons een hoeveelheid dril uit zijn vijver gegeven.
Kan iemand op de volgende vragen antwoord geven?
- Als we de dril in de vijver uitzetten, worden de kikkervisjes opgegeten door de goudvissen? (15 cm lang).
- Is er een betere methode om de dril tot een volwaardige kikker te laten opgroeien?
- Is het gebruik van een drijfnet voor de dril misschien beter?
- Indien de goudvissen de kikkervisjes opeten, hoe groot moeten ze minimaal zijn om in de vijver losgeloten te worden?
- Wat is het beste voedsel voor een opgroeiend kikkervisje?
- Is er een Web page die ons van goede informatie kan voorzien?
Vriendelijke groeten,
Michelle,
Rotterdam.
Beste,
Mij is door ervaren mensen (vijver en tuincentra) verteld;
Goudvissen zijn planteneters, en vormen geen gevaar voor kikkerdril of dikkopjes.
RB
Jammer voor de 'ervaren' tuincentra, maar goudvissen zijn geen herbivoren maar omnivoren en eten zeker kikkerdril en dikkopjes. Een drijfnet voor het dril is inderdaad beter. Succesvolle opkweek van het dril is afhankelijk van de grootte, bezetting en ligging van de vijver. Hoe meer waterplanten er zijn hoe beter. Als de vijver al lang genoeg gevestigd is zullen er genoeg micro organismen voor de dikkopjes zijn. Daarnaast is het goed als er veel alg aanwezig is.
je kunt bij een dierenwinkel die reptielen en amfibieen verkoopt, voer voor kikkers krijgen.
Voor mijn anolissen kocht ik daar krulvliegen, die dus niet kunnen vliegen, soms zette ik er een paar op een waterlelieblad. De goudvissen waren er blijer mee dan de groene kikkers.