Hallo,
Heeft er iemand ervaring met een systeem zoals i-tronic om draad algen te vernietigen. Alle reacties zijn welkom!!!
Groetjes,
Candlebe
Werkt misschien wel maar is heel schadelijk voor uw vissen omdat dit koper afgeeft aan uw water.Vissterfte door het gebruik van een I-tronic komt regelmatig voor.Dus afblijven volgens mij!
Johan
Tsja, om draadalg te voorkomen doe je er goed aan om eens te gaan denken over een helofytenfilter (plantenfilter) die de nitraten en fosfaten zal omzetten in bladmassa. Deze komen dan niet ten goede (of beter gezed ten slechte 😉 ) aan de draadalgen.
Op het gebied van symptoombestrijding gebruik ik nog het liefst een ant-algmiddel dat niet op basis van koper is gemaakt, zoals bv Aqua Balance van Koi Care. De algen verklonteren en komen boven drijven. Kwestie van wegscheppen is het dan.
De I-tronic is op zich een prima apparaat, maar heeft wel zo zn gebruiksaanwijzing. Vissterfte is idd voorgekomen, maar dat kwam doordat de gebruikers hem gelijk op de maximale functie zetten, met als gevolg: acute draadalgsterfte --> zuurstoftekort. Het vernietigen van een de draadalgen moet geleidelijk gaan om het milieu niet te sterk te verstoren. En ja, koper is en blijft een zwaar metaal. Nu denk ik niet dat Velda, die beweert dat de koperafgifte in een voor de vissen veilige concentratie wordt afgegeven, het zich kan permiteren om te liegen. Het heeft een naam en wil dat graag behouden, lijkt mij.
Van de mensen die de I-tronic gebruiken, heb ik geen negatieve reacties gehoord. Ze zijn allen tevreden.
Als ik me niet vergis zijn er al meer discussies over geweest op dit forum, dus je kan ook ff de zoekfunctie gebruiken 🙂
Groetjes
Van de mensen die de I-tronic gebruiken, heb ik geen negatieve reacties gehoord. Ze zijn allen tevreden
HAHA Ik bedoel natuurlijk van de mensen die ik ken... :rolleyes: :p
Koper is eenzwaar metaal dat zich opstapelt in de lever .Het wordt niet afgebroken en vroeg of laat gaat de vis eraan kapot. De oorzaak van de dood kan alleen bewezen worden door dissectie van de lever.
Er is bij een aantal van deze acute sterftes steeds zuurstoftekort en een ernstige pH-daling geconstateerd als doodsoorzaak. De gebruikers wilden Velda voor de rechter slepen, zodoende men sectie heeft gepleegd op de slachtoffers. In dat geval kan je dus niet spreken van kopervergiftiging, maar wel van een indirecte doodsoorzaak. (dit is overigens verklaart in een officiëel persbericht)
Toch zou het fijn zijn als we hier zeker van kunnen zijn, door de ADI (aanvaardbare Dagelijkse Inname), MAC (Maximaal Aanvaardbare Concentratie), NOEL (concentratie die bij dieren nog nét geen toxische effecten teweeg brengt) en LD50 (concentratie waarbij 50% van de dieren overlijdt) waarden van Cu2+ te vergelijken met de koperafgifte van de I-tronic. Ik heb er net naar gezocht via Google, maar kon de waarden helaas niet vinden. Ook staan ze niet in Binas.
We moeten namelijk niet vergeten dat koper ook gewoon in de natuur voorkomt, zij het in een kleinere concentratie. Maar hoe klein ís die concentratie? En wat verschilt die dan met de afgifte van de I-tronic?
Het gaat mij er niet om de I-tronic te promoten, want ik wantrouw hem ook. Ik zou hem zelf nog niet willen gebruiken. Maar ik zou het graag eens zeker willen weten... 😉
Mvg
Klopt dat al deze elementen nodig zijn in zeer kleine hoeveelheden zowel voor mens als dier! En te zware dosis leidt echter tot de dood.
In de natuur komt er zeer veel dingen voor die bij gepaste dosis helend en gezond zijn maar in grote doses dodelijk. In een rechtzaak zoiets bewijzen is uiterst moeilijk en meestal zul je de duimen moeten leggen,wat niet wegneemt dat de i-tronic koper afgeeft en de dosis om algen te doden so wie so veel te groot is voor de gezondheid van de vissen.
Klopt ook wat je zegt Etienne, maar ik zal het nog eens wat verder uit gaan zoeken.. De concentratie koper is ongetwijfeld hoog, maar hoe hoog in vergelijking met het onschadelijke, ik weet het niet. Ik dat even uitzoeken. Als de I-tronic "gevaarlijk" is moet dat ook aangetoond kunnen worden met cijfers. En als het een redelijk onschuldig apparaat is moet dat ook gezegd kunnen worden.
Maar goed, de I-tronic is nog altijd niet de oplossing. Het is symptoombestrijding. De oorzaak wordt dus níet weggenomen. Die algen groeiden er niet voor niets. De algen worden gedood, maar daarbij blijven de voedingsstoffen gewoon in het water achter. Een draadalgloze vijver kan ook zonder I-tronic. Denk maar eens na over wellicht betere alternatieven, zoals een helofytenfilter bijvoorbeeld.
Groetjes