The Pond Library

Vraag en Antwoord

draadalg

Lid
Topic starter

he hallo

ik heb een probleem!!!!!!!!!!!

ik had 2 maand terug zweefalg in de vijver. 15000 liter met 11 goud windes en 15 shubunkins. .heb er 2 filters met uv van elks 16000 liter.

binnen een week glas heldere vijver en daarna gestofzogen.
1 meter 65 diep. kan duidelijk de bodem zien

de waardes zijn ph 7.5 gh 6 kh 11

nu hed ik er alleen draadalg in.

heeft iemand hier een oplossing voor of info hoe ik dit kan wegkrijgen

MVG Bjorn

Lid

Met de hand er uithalen of schepnet, draadalg zorgt er echter mee voor dat je water kristalhelder blijft!

Lid

De oorzaak is een overdaad aan voedingsstoffen.
Eerst verbruikte de zweefalg die, maar nu je die hebt uitgeroeid is dit beschikbaar voor andere planten ed.

Lid
Topic starter

hoe kan ik dit laten verdwijnen naast het eruit halen met de hand?

Lid

Hej Bjorn,

Als ik je nou vertel, dat ik bewust een paar flinke draaden zweegalg in mijn nog jonge vijver heb gepland. Van uit het moerasje naast mijn filter. Dit omdat ik weet dat koi's het lekker vinden.
1/ om te eten
2/ om in te schuilen!
en zoals gezegd, het helpt bij mooi helder water te krijgen.
Die van mij is 1.65 diep en ik kan een dubbeltje op de bodem zien liggen.:p

Ik snap best dat een te veel je kan gaan irrieteren. Ik weet niet hoe erg het is, maar zoals hierboven ook al gezegd, het is niet slecht voor je water, misschien wel juist goed. Als het nodig is,kun je het er zo met een stok uitdraaien. Voordeel is dan dat je ook meteen wat andere rotzooi mee naar boven haalt als dat er in zit.

Lid

Bjorn,

Er is een product van house of kata, speciaal voor zweef en draadalg.
Nagelang hoeveelheid van de vijver in een sok doen, een keer per dag ff schudde. Geheid weg!

Succes

Lid

D-a-g-e-n-l-a-n-g achter elkaar steeds opnieuw draadalgen verwijderd met de hand ! Dat was om die truuc te proberen om draadalgen in balletjes te knijpen en aldus in een netje te laten rotten in het water. Noppes !

Ik was het namelijk kotsbeu geworden om draadalgen te bestrijden met schandalig dure producten zoals "Draadalgen-poeder" van Perfect Pond.

Het water op zich was perfect in orde.
Ik kocht één soeplepeltje van een geheimzinnig poeder geschept uit een ronde blikken doos (waarop ALLES in het zuiver Chinees is gedrukt, blauw op wit , met daarbij een Koi-afbeelding). Vermengd met vijverwater en 's avonds verspreid in het vijvertje van 5 m3. De dag daarop waren alle draadalgen verdwenen, zonder ook vuiligheid ! Vraag me nu niet was het is, want ik kan geen Chinees lezen.

Wel moet ik nu dringend zorgen voor meer zuurstof in het water, want ik heb veel teveel slib, dat echter niets met het vorig verhaal heeft te maken. De vissen waren al naar lucht aan het happen vooraleer dat poeder er in kwam. Een Pondovac 3 zal uiteindelijk wel eens moeten worden aangeschaft.

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.