PDA

View Full Version : goudvis = roofvis !?

timpie
01-11-2001, 11:52
Hallo,
Op de site www.dierenarts.be is er ook een vissen-forum-pje (helemaal niet vergelijkbaar met dit hoor). Toen daar iemand beweerde dat goudvissen roofdieren waren en indien samen gehouden met tropische vissen zij deze zouden opeten, was ik daar toch even op in gegaan. Nu beweert iemand anders dat volgens de encyclopedie karperachtigen wel tot de roofdieren behoren.
Toch blijf ik daar mijn twijfels over hebben, en ik heb momenteel niet het ideale studiemateriaal ter mijn beschikking om het op te zoeken.
Het leek me een interessante vraag om hier eens voor te leggen en moest het waar zijn zouden velen (waaronder ik) toch even verschieten van zulke klassificatie.
Heeft iemand een antwoord??

vriendelijke groeten
timpie

Hugo
01-11-2001, 12:09
Hallo Timpie

Dit is onzin, of op zijn minst allemaal tamelijk krom en onwetenschappelijk verteld. Goudvissen zijn omnivoren, en zullen een langszwemmend visje dat zij in een hap kunnen wegwerken opeten, zoals vrijwel alle vissoorten dat doen. (goud)vissen maken geen onderscheid tussen een insectelarve of visje dat voor hun bek zwemt. Echter goudvissen zullen niet actief op andere vissen jagen.
Desalniettemin zijn er andere goede redenen, om goudvissen niet in een (tropisch) aquarium te houden.

Groeten,
Hugo.

wc-duck
21-07-2002, 22:10
hallo iedereen,

toen ik voor het laatst ging hengelen op snoekbaars op een groot meer kreeg ik een aanbeet en wat bleek het ? een grote karper. De koi zijn eigenlijk karpers dus ik denk dat zij ook wel vissen zullen eten. Trouwens, de aasvis die de karper gegrepen had was ruim 15 cm , dus toch niet zo'n klein visje meer

timpie
22-07-2002, 00:05
Hallo,

Toch bedankt om nog te reageren op dit oude berichtje, en wel met zulke ervaring! Indertijd is die discussie stop gezet zonder uiteindelijke toegeving van beide partijen. Ik had een prof biologie geraadpleegd maar die had niet echt een antwoord. De persoon waar ik toen mee in "discussie" stond beweerde dat Linnaeus ze onder de roofdieren klasseerde. Nu is bij mijn weten die indeling gebaseerd op morfologische (bouw, vorm..) gegevens en doet die hier dan niet ter zake.

Nu ja dat vissen wel eens een hapje durven doen naar jongbroed daar verschiet niemand nog van maar dat een karper een vis van 15cm aan de haak wou slaan :) daar kijk ik toch van op..

groetjes, Timpie

wc-duck
09-08-2002, 21:08
Ik moet wel zeggen dat het een karper van 20 kilo was ... en het aasvisje was zo'n15cm maar het was een grondel , een heel slank visje dus.:D