View Full Version : Vijver en kleine kinderen
Wie heeft er goede oplossingen om een vijver en kleine kinderen veilig samen te laten gaan (er een zandbak van maken of dichtgooien heb ik al erg vaak gehoord).Het betreft een ongeveer ronde vijver met een doorsnee van een meter of 3.
Webmaster
19-03-2001, 18:42
Zeker niet dichtgooien dat zou jammer zijn.
Een mooie oplossing is de volgende.
Maak een deel van je tuin af met een voorlopige afsluiting waarin de vijver zich bevindt.
Sluit niet enkel de vijver af met één of andere afsluiting maar baken een groter terrein af. Dit oogt mooier en na enkele jaartjes kan de afsluiting weg.
Plaats de afsluiting bv in borders enz zo valt het minder op. Laat enkel onder begeleiding uw kleine kinder bij de vijver komen.
Misschien zijn er nog mensen met andere goeie ideeën. Zo ja dan weten wij dat ook graag en het is misschien weer eens een idee om er een artikeltje over te schrijven.
Patrick Verhulst
19-03-2001, 19:25
Ik zit zelf ook met dit probleem en ik heb ook zitten denken om het af te bakenen. Mijn vrouw geeft als antwoord hierop dat als die kleine met het fietsje ertegenaan fiets en vervolgens via die fiets er overheen kan, dan kan het dus nog prijs zijn. Ik zit nu te denken om (ga in augustus een nieuwe koivijver bouwen) om deze van een 40cm verhoogde rand te voorzien zodat ik er een beton mat op kan leggen maar ik weet niet hoe dit goed gaat bij een oppervlak van 5 bij 3,5 ? Echt fraai is het niet maar je moet iets als je hem niet wil dichtgooien.
Als iemand goede alternatieven heeft hoor ik dit ook graag.
handyman
19-03-2001, 20:46
Beste Patrick, een betonmat is denk ik een niet al te beste oplossing. Ten eerste het oppervlak waar je het over hebt, zal ten allen tijden doorbuigen, wat er niet uit ziet. Ten tweede als een kind op die betonmat valt, buigt die door het gewicht verder door, kan dus onder water geraken, het kind heeft heel veel moeite om overeind te komen. De kans dat het met armen en benen door de mazen schiet is enorm groot.
Het beste is om het kind er bij te betrekken en het van jongs af aan te leren dat het niet alleen bij de vissen mag gaan kijken. Dit is geen afdoende maatregel, daarom zou ik ook nog een stuk afschutten op een dusdanige manier dat er een soort tuin in je tuin komt. Een stuk wat speciaal voor de vijver is ingericht, ook met zitgelegenheid. Zorg er voor dat de kinderen er niet zo maar in kunnen komen, en je hart zal geruster slaan als ze in de zomer buiten spelen.
Patrick Verhulst
21-03-2001, 11:12
Het zal in iedergeval in het midden moeten worden ondersteund door een balk. Ik zou nog een afgeschermd deel kunnen maken omdat ik in augustus het nieuwe huis betrek en dus nog alle kanten opkan. Ik wil het in iedergeval zo maken dat er GEEN mogelijkheid is om "per ongeluk" toch het in het water te belanden, want wat kinderen niet mogen doen ze toch graag.
Ik had verder van iemand gehoord die een stuk Heras Hekwerk had gebruikt om op de vijver te leggen maar dit vind ik zelf helemaal geen gezicht.
Het blijft een moeilijk probleem want een hekje kan ook open blijven staan in een onbewaakt ogenblik, dus ik blijf er een beetje bij om iets over de vijver te maken waar ze bijwijze van overheen kunnen lopen waar de mazen kleiner zijn dan het kind zijn koppie.
Dan ze met een arm of been erin schiet is minder ernstig als dat men geheel te water schiet want probeer maar eens uit een met algen bezette vijver eruit te klimmen.
D.m.v. de verhoging wil ik dan ook voorkomen dat ze zomaar op de vijver klimmen (en ik vind het mooier)en dat ik een goede rand heb om eventueel een tijdelijke constructie op te maken.
In indergeval bedankt voor het advies.
Is het misschien te doen met een mat van beton ijzer die je eerst zwart schildert over de vijver legt, en daarover kippengaas/geplastificeert netje spant om de gaten te verkleinen???
Patrick Verhulst
26-03-2001, 09:57
Zo lag het wel een beetje in de planning zolang ik geen betere alternatieven tegenkom (het hek eromheen van "handyman" is ook een optie maar alleen voor het extra ernog omheen.
Zal in iedergeval moeten zorgen dat hij niet gaat roetsen en dat de mazen acceptabel zijn. Mooi is het denk ik niet maar het is wel noodzakelijk.
Ik geef mijn ogen de komende tijd goed de kost in de bouwmarkten.
Bedankt zover voor het meedenken.
Unregistered
03-04-2001, 13:18
Elk jaar doen wij aan huisruil en meestal komen er dan kleine kinderen mee die de gevaren van een vijver niet kennen.Daarom plaatsen wij elk jaar opnieuw een hoge afsluiting(150cm) rondom de vijver en nemen ze dan na de ruil weer weg.De afsluiting met palen kostte ons ongeveer een kleine 4000 fr maar daar heb je draad voor die gegalvaniseerd en geplastificeerd is dus duurzaam en niet te lelijk om zelfs voor een langere tijd te laten staan.
Na de kritieke jaren met kleine kinderen heb je toch nog altijd je vijver om van te genieten zonder al die schuttingen....
Patrick
Een hekje helpt inderdaad niet. In mijn voortuin komen de straatkinderen gewoon over het hek geklommen om bij het water te kunnen. Pas als ze ouder dan acht zijn, is de lol er een beetje vanaf. De schade aan mijn vijver is groter dan die aan de kinderen.
Het zijn de peuters, tot zo'n jaar of vier, die niet op het idee komen hun hoofdje boven water te houden. En voor hen helpt het hek wel.
Je kunt een stevig zwart net vlak onder het wateroppervlak aanbrengen. Goed verankeren onder de randafwerking (met wat centimeters speling), en het vervolgens een stukje laten zinken met gewichtjes, stenen of planten.
En natuurlijk zo gauw mogelijk op zwemles met die kids.
en als je nu eens een mazennet een 10 cm onder het waterpeil legt(op vb een plastieke verhoog die op de bodem rust en dan daarop het net)?en dan enkele lelieplanten om dit net deels te verbergen?
Koidream
13-01-2004, 16:22
Originally posted by Boiebi
en als je nu eens een mazennet een 10 cm onder het waterpeil legt(op vb een plastieke verhoog die op de bodem rust en dan daarop het net)?en dan enkele lelieplanten om dit net deels te verbergen?
Ideaal, zeker als een kind verstrikt geraakt in dat net dat onder water hangt.:(
Ik zou het toch maar niet doen...:rolleyes:
Webmaster
13-01-2004, 17:44
In mijn artikel "Jonge kinderen en de gevaren van vijvers" (http://www.vijverbibliotheek.info/ned/artikels/artikeltekst.htm?ArtikelId=14&AfdelingId=1&ArtikelAfdelingId=0) staat ook wat Koidream komt te zeggen. Alle beveiligingen waardoor het kind toch nog in het water terecht kunnen komen zijn naar mijn inziens niet geschikt.
hallo ik ben van plan om dit voorjaar een beveiliging te maken voor de reigers en kleine kinderen ik heb een verhoogde vijver van 4x2.2m nu wil ik een pergola er boven maken met boven de vijver een rek van aluminium kokerprofiel en aluminium gaas met boven aan de pergola een motor van een zonnescherm die aan het rek is bevestigd geleiding aan de palen van de pergola en ik kan met een druk op de knop het rek omhoog trekken zodat hij boven tegen de pergola komt het rek valt dan niet op en is niet storend overdag en in de nacht zijn mijn koi veilig en kan er niemand in vallen
mvg eelke
Midorigoi
15-01-2004, 14:36
Zelf zit ik ook met 2 meisjes 5 en 7 die de gevaren van de vijver reeds kennen. Ze zijn na een paar maand in de vijver niet meer geintereseerd. (Het nieuwe aspect is er af). Vroeger heb ik de vijver met van die groene omheining lelijk gemaakt. Na de verbouwing heb ik eiken paaltjes met bamboe geplaats (zie foto's site). Zelf ben ik niet bang dat de kinderen vanzelf in de vijver zullen springen, maar er eerder al spelend in geraken. Door bijvoorbeeld achteruitlopend met de bal te spelen of zo. De omheining die er nu staat, oogt mooi maar is infeite enkel bedoeld als waarschuwing. (Oei, ik loop ertegen). Een kleiner (baby) zal niet laten om eronder te kruipen.
filip@koi2000be
17-01-2004, 10:33
Hallo,
Zelf ook 2 kinderen maar dit is meestal het probleem niet.
Zelf altijd problemen gehad met kinderen die op bezoek kwamen.
Daar heb ik mijn lesje uit geleerd en nu een vijver gemaakt die
een 60 cm van de grond staat.(betonnen muur)
Nu moet er al een kindje van ongeveer(4 jaar)er op gaan klimmen
om er in te vallen.
Maar JA,het blijft een gevaarlijk onderwerp.
Met kinderen die alleen bij een vijver zijn weet je NOOIT!!!
Blijven opletten en GEEN kinderen alleen laten in de buurt van
een vijver die niet afgeschermd is naar de leeftijd van de
kinderen.
Originally posted by Koidream
Ideaal, zeker als een kind verstrikt geraakt in dat net dat onder water hangt.:(
Ik zou het toch maar niet doen...:rolleyes:
ik heb me verkeerd uitgedrukt,ik bedoel z'on ijzeren net,van vierkantjes 3x3 ofzo,dat je eventueel makkelijk kan uitnemen als je vb een barbeque hebt en toch constant bij de vijver bent
kris vuegen
21-01-2004, 19:05
Hallo,
Indien de kinderen er toch moesten in vallen, bestaat er een soort alarm dat afgaat wanneer er iets invalt van meer dan 1 kg. (heb ik ooit eens ergens gelezen). Misschien weet iemand daar iets meer van.