PDA

View Full Version : Nieuwe vijver

sjon
20-02-2001, 22:18
Hai,
Ik ga binnenkort verhuizen naar een huis met een tuin waarin plaats is voor een flinke vijver.

Ik denk zelf aan 5 bij 4 meter

Aangezien ik er nog niet zoveel verstand van heb, ik hoor wel van verschillende kanten dat je de randen niet te steil moet maken, vanwege intortingsgevaar vraag ik me af of deze afmetingen voldoende zijn om een vijver van ongeveer twee meter diep te bewerkstelligen ( nodig voor bepaalde vissoorten ?), een vijver die er ook nog eens mooi uit ziet, (mooie overgang met tuin, plantengroei aan ene kant, terras aan ander kant).

Verder lijkt het me mooi om het terras gedeeltelijk over de vijver te bouwen, en onder het terras ( in de grond, naast de vijver ) een ruimte te maken voor de pomp filters ed.
Is dit praktisch?

Heeft iemand tips, dan hoor ik het graag

Marianne Jacobs
22-02-2001, 19:45
Hallo Sjon,
Een vijver rand stort over het algemeen alleen maar in als de randen inderdaad te steil zijn of als er bv te veel en te zware keien op de randen liggen.
Een van mijn twee vijvers is ongeveer 6 x 5 meter en in het midden ongeveer 2 meter diep. Ik heb geen enkel probleem met de vijverwanden. Het gaat erom dat je ze niet te steil af laat lopen, maar in nivo (terras) verschillen. Dan blijft er toch nog genoeg ruimte over om een gedeelte twee meter diep te hebben, het is volgens mij ook niet goed als de hele vijver zo diep is. Je hebt altijd planten die voldoende zonlicht moeten krijgen. Ik weet niet wat voor vissen je in de vijver wilt doen, ik heb een hele goeie ervaring met shubunkins, goudwindes, goudvissen en zeelten. Voor koi's weet ik het niet omdat ik daar geen ervaring in heb.In mijn vorige tuin had ik een houten terras dat gedeeltelijk over de vijver lag, ik heb hier de dikste soort rubber folie voor gebruikt omdat twee palen vanuit de vijver het terras moesten ondersteunen en dit folie gewoon erg sterk is. We hadden achteraan, in het terras, een luik gemaakt met een houten bekisting voor de filters en electriciteit. Dit was echter geen succes omdat het niet lukte om dit gebeuren waterdicht te krijgen en we hadden daardoor ook regelmatig problemen met de aardlekschakelaar.
Het is wel belangrijk dat je er gemakkelijk bij kunt voor onderhoud, wij lagen nl regelmatig op ons buik om de filter te verschonen.
Mijn ervaring met onze nieuwe tuin is dat hoe groter de vijver, des te gemakkelijker het is om het water op een natuurlijke manier schoon te houden. Het is waarschijnlijk ook afhankelijk van het soort vissen in de vijver.
Maar wij doen het nog steeds zonder filters, en alleen met een uv lamp in de zomer, en het gaat perfect, zelfs toen wij er ook nog twee steuren in hadden zitten.
Heel veel succes met je nieuwe vijver,
Groetjes, Marianne