PDA

View Full Version : Even voorstellen...

MacMarcel
24-04-2009, 00:11
Hallo allemaal, ik heet Marcel, ben 38 jaar en woon in Sneek.
Ik ben ongeveer 10 jaar geleden begonnen met deze hobby. Mijn vijver heeft een inhoud van ongeveer 5000 liter water en wordt bewoond door ongeveer 50 vissen. Twee pompen circuleren samen 8000 liter water per uur en de vijver wordt bewaakt door een besturingskast welke ik zelf heb gemaakt. Meer foto's volgen binnenkort op dit forum.

Met vriendelijke groet,
Marcel alias MacMarcel.

Hokie
24-04-2009, 18:05
Moi Marcel,

Welkom op dit forum en foto's, daar zijn we gek op. 50 vissen op 5000 liter water, is dit niet een beetje teveel? Zal wel leuk lijken, maar ik denk dat het dan ook geen koivijver is. Heb je goudvissen, windes en shubunkin erin??

Heb de foto's net bekeken, en er zitten wel koi in. Heb je geen overbevolking??

Hokie

MacMarcel
24-04-2009, 18:30
Hallo Hokie,

Ik heb er 3 steuren van 80 cm, 7 koi, shubunkin's, sarassa's, sluierstaarten, blauwe windes, goudwindes, goudvissen en 1 zonnebaars in. Al 5 jaar. Glashelder water, je kunt het typeplaatje van de pomp op 1 meter diepte lezen, en zoals je op de foto kunt zien zijn de vissen nergens bang voor en heel relaxed. Geweldig dankbaar werk, de vissen laten zich gewoon aaien. Lijkt erg druk maar op een of andere manier is alles toch in evenwicht en harmonie met elkaar. Ik heb een filterpomp van 5000 liter per uur en een skimmerpomp van 3000 liter per uur dag en nacht draaien. Een 36 watt en een 9 watt uv-licht en een biotec 5 filter van Oase houden alles schoon.

Groet,
Marcel

Kenzoo
24-04-2009, 18:41
Welkom Marcel :)
Als alles in evenwicht is geen probleem dus lijkt me, is idd wel beetje hoogbevolkt, maar zolang alles goed gaat.. :)

MacMarcel
24-04-2009, 18:57
Zonet nog even wat foto's gemaakt tijdens de laatste zonnestralen vandaag...

Hokie
24-04-2009, 21:21
Moi Marcel,

Hartstikke goed hoor. Mooi aangelegde vijver en helder is ie zeker. Echt klasse hoe je dit voor elkaar hebt gekregen. Het is mooi aangelegd, en je skimmer onder de loopplank is goed bedacht, zo heb je hem lekker uit het zicht. Ik hoop dat j hier nog lang plezier van zult beleven.

Hokie

MacMarcel
24-04-2009, 21:30
Hallo Hokie,

Bedankt voor je complimenten, dat is leuk om te lezen. Ik besteed gemiddeld dan ook wel 2 uur per dag aan de vijver. Heb jij ook ergens foto's staan van jou vijver?

Marcel

26-04-2009, 13:08
Hey MacMarcel,

Welkom op de forum,Dat is een mooie prestatie om je vijver zo helder te houden,mag wel naargelang de uren die je erin steekt.Welk bodemsubstraat gebruik je,is het gletsjersubraat?Ik gebruik deze in een vijver met een hoog visbestand zonder filter en heb ook glashelder water.

groet cita

MacMarcel
26-04-2009, 19:03
Hallo Cita,

Geloof het of niet, ik heb er gewone kiezelsteentjes in: Limburgs wit, 3 zakken van 20 kg voor 5 euro. Er zitten ongeveer 15 zakken in. Ik vind dat spul "speciaal voor de vijver" veel te duur en onzin; steentjes zijn steentjes. Af en toe wat maërl in de vijver doet wonderen. Tevens zit er 5 kg zout in. Ongeveer om de drie dagen (lees ik af van de besturingskast) spuit ik het filter met leidingwater schoon.

26-04-2009, 22:39
Hey MacMarcel,

Dacht aan de foto's te zien dat het gletsjersubstraat was,maar is zo moeilijk te zien.