PDA

View Full Version : zuurstofplanten

Rudi
09-06-2002, 11:55
Mijn vijver (10.000l) was voor 1/3 voorzien van verschillende zuurstofplanten. Door omstandigheden(ziekte) heb ik er verschillende weken niets aan de vijver kunnen doen met als gevolg dat de zuurstofplanten enorm uitgebreid zijn ( tot bijna 3/4 van de vijver). Ik zie bijna mijn vissen niet meer zwemmen ( heb mix van koi's en goudwindes) Bovenaan op de zuurstofplanten ligt er ook een aaneengekoekte plak algen. Wanneer ik aan plakje algen trek komt heel de meute mee. Ik heb een UV lamp en een 4 kamerse filter en gebruik Ecotreat als bijkomend bacterien.
Hoe kan ik dit best oplossen zonder al te veel het evenwicht te verstoren.
Alvast op voorhand bedankt voor de tips

henri ringer
11-06-2002, 18:26
Ik zou me geen zorgen maken en gewoon manueel verwijderen wat te veel is. "Zuurstofplanten" gedragen zich vaak als onkruid en je moet ze onder controle houden Ze worden niet voor niets waterpest genoemd. Drijvende planten, moeras- en oeverplanten zijn beter controleerbaar en het is ook makkelijker om dode bladeren en stengels uit het water te vissen. Zij nemen ook meer voeding uit het water als ze in volle was zijn. Laat nooit dode planten in de vijver. Dat vervuilt het water en brengt algen met zich mee. Uw filter werkt blijkbaar niet optimaal. Schakel over naar meer efficiënte bacteriën en zorg voor extra beluchting. Er is te veel voeding voor onkruid en algen in uw vijver. Ligt er veel slib of oprganisch afval op de bodem?

Succes!