Is er een manier om een lek in vijverfolie op te sporen? Het lek zit waarschijnlijk op de bodem van de folie, en 22m² is wat te groot om op handen en knieën te speuren naar een klein gaatje vrees ik (hij verliest 1 a 2 cm water per 24 uur...
Een truucje zou meer dan welkom zijn 😉
Er zijn meerdere truucjes hoor.
1) gooi wat melk in het water en kijk waar het wegstroomd. (denk wel handig om eerst even te zorgen dat er geen stroming meer in het water is.
2) Laat het waterpeil zakken.... Als het stop weet je waar het zit (als het in de wand zit. (niet te ver laten zakken natuurlijk, schijnen je vissen niet echt leuk te vinden.)
Alvast bedankt voor de tips!
Het water laten zaken is niet echt een optie, vermits we 99% zeker zijn dat het lek onderaan zit. We hebben vorige week nl. onze vijver eens leeggehaald en helemaal uitgekuisd (er zijn 4 kruiwagens slijk uitgekomen en 250 vissen).
Maar we moesten op de folie lopen, er er lagennogal wat lavasteentjes op de bodem, met alle gevolgen vandien dus...
Hoeveel melk dienen we te gebruiken dan? inhoud is een 16 000 liter, en oppervlakte een 20 m²...
zuwarah wrote:
Hoeveel melk dienen we te gebruiken dan? inhoud is een 16 000 liter, en oppervlakte een 20 m²...
Bespaar U de moeite (en de melk). Deze methode wordt nogal veel aangehaald, maar ik heb nog nooit iemand horen zeggen 'Ik heb m'n lek gevonden met melk".
Met andere woorden, het werkt niet met melk...
Hoe dan wel...
Daar je al voor 99% zeker bent dat het op de bodem is, is er maar één manier.
Vijver leegpompen en op handen en voeten gaan zoeken naar de gaatjes (door het lopen over de lava verwacht ik meerdere gaatjes)...
In zwembaden werkte de optie melk prima hoor..... Dus ik kan zeggen 'ik heb meerdere lekken gevonden met melk....' Maargoed als u een andere mening aangedaan bent prima. Wat kost 16000 liter water tenslotte? Vast niet zoveel als 4 liter melk............
Ik geloof ook niet echt in de oplossing met de melk. Bijkomend probleem zou kunnen zijn dat de melk het water gaat vervuilen en op die manier de filter nog eens extra zal belasten. Gezien de huidige watertemperatuur is dit ook niet echt een situatie die we nu zelf moeten uitlokken. Bovendien zul je door de vissen te veel turbulentie krijgen zodat je de melk (stroom) niet meer kan volgen.
Wat allezins als eerste kan ondernomen worden:
ga rond de vijver kijken naar vochtige plaatsen, ook in het zand. Zoals vandaag is de bovenlaag behoorlijk uitgedroogt als er dan waterverlies is zal je het toch nog kunnen opmerken.
Vooral in en uitloop vijver/filter/waterval kontroleren. Het kan bv ook mogelijk zijn dat je door de opkuiswerken daar een lekje hebt veroorzaakt.
Eventueel planten die water overhevelen van de vijver uit. of plooien in de folie die het water opzuigen en zo laten weglekken.
En als laatste inderdaad water gewoon laten zakken. Zo kom je op een zeker moment vanzelf bij het lek.
Succes bij de speurtocht.
Gr Bouleke
Die truc met de melk werkt alleen als je lek bovenin zit.
Je kunt dan namelijk eerst de vijver laten zakken totdat deze stabiliseerd. Dan weer een paar cm vullen, en nu kun je heel voorzichtig naast de randen een heel klein beetje melk in de vijver schudden. Je zal dan zien waar dit naar toe trekt.
Bij mij heeft dit gewerkt. Ik had geen lek, maar cappilaire werking in de hoeken van mijn vijver. (deze is met folie gemaakt, dus de hoeken waren plooien waardoor het water over de rand geheveld werd)
Maarja.. Bij jou zit het op de bodem.. Dus dan maar de methode van koidream. zoeken en nog eens zoeken.
Succes ermee!
Zoals Koidraem al aangeeft is er maar één oplossing en dat is de vijver leegpompen en op handen en knieen het lek opsporen. Als je toch al zeker bent dat het lek onderaan zit zal je zowiezo de vijver moeten leegpompen om het te herstellen. Het is dus geen verloren moeite.
Voor een lek onderaan , hoef je geen melk te gebruiken want dat werkt niet. De melk gaat zich zodanig verspreiden en een witte wolk vormen dat je zelfs de bodem niet meer ziet. Voor een klein lekje in de zijkant kan het misschien helpen.
Een lek opsporen met melk lukt alleen wanneer het gat dusdanig groot is om grote hoeveelheden water door te laten. Met andere woorden; dit lukt dus niet als het waterpeil 1 à 2 cm per 24 uur zakt. Dan zie je namelijk geen melk in het gaatje gezogen worden, simpelweg omdat het water te langzaam wegloopt.
De enige optie is naar mijn weten de vijver leegpompen en het gat met het blote oog opsporen.
Hele vervelende oplossing maar het is niet anders.
succes (en uhhhh...... beterschap..... 😮 )
Zuwarah,
ik zat al te denken om op de een of andere manier met een compressor lucht onder de folie te pompen
Groeten,
Danny
Zuwarah,
ik zat al te denken om op de één of andere manier met een compressor lucht onder de folie te pompen
Danny
Danny-jacobs wrote: Zuwarah,
ik zat al te denken om op de één of andere manier met een compressor lucht onder de folie te pompen
Danny
Hallo,
Indien je lek onder het grondwaterpeil ligt, zal na leegpompen er juist water je vijver instromen. Als het grondwaterpeil lager ligt zou het toch kunnen zijn dat de grond ter plekke verzadigd is zodat je het zelfde effect kan hebben als je voorzichtig over de bodem loopt.
Succes!
Hoi,
Ge hebt gelijk maar zou het anderzijds niet kunnen dat wanneer ge al uw water uit uwe vijver pomp het grondwater uwe folie naar boven zal duwen en dat ge die folie dan met de beste wil niet meer op zijn plaats krijgt.
Danny
Inderdaad ,bij grondwater is dit één van de grote nadelen van folievijvers!
Als het uit te testen is is het nu het moment. Het grondwaterniveau staat nu op zijn laagst!
Om te voorkomen dat de folie opgeduwd wordt bij het leegpompen van de vijver is het beter bij de aanleg een drainage buis te voorzien rondomrond onderaan de folie. Deze kan dan gebruikt worden om het grondwater weg te pompen vooraleer de vijver geleegd wordt.