The Pond Library

Forum

Meldingen
Alles wissen

voorstellen

15 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
7,505 Bekeken
Beja
 Beja
(@beja)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Topic starter  

Hoi vijver freaken ,

Ik zal me even voorstellen ik ben dus Bea bijna 50 jaar jong en heb een klein vijvertje van 3000 m3.Waar van alles en nog wat in zit van koi tot goed vis en alles wat er tussen in zit .
Oja er huist ook een gehandicapte pad met een halve voor poot .
Verder hebben we een hond Beau en een kat Tom.
En Nee onze tom vist niet kijkt wel graag .
Mijn vijver is op het moment erwten soep erg irritant heb van alles al geprobeerd alle waarden zijn goed alleen de water hartheid was te laag 5 dus heb ik er Vrijdaj iets in gedaan om het de water hardheid op te krikken .
En de dag er na heb ik er vijver helder in gedaan en de pomp uit gezet en ben dus de hele zaterdag aan het scheppen geweest alles er uit gevist wat boven kwam drijven .
Maar nu zondag dus nog niet veel verbeteringen wel iets .
Maar ik ben een vrouw dus , tja zal wel weer te ongeduldig zijn.
Maar om deze reden heb ik me aan gemeld hier op het forum .

Gr Bea

Citeren
fastmartin
(@fastmartin)
Eminent Member

Hoi Bea.
Welkom op het forum.
Ik denk dat je een fout hebt gemaakt met een vijver van 3000m3.
Dat zou een hele grote vijver zijn dan hoor.
Ik denk dat de middelen die je gebruikt hebt best wel even de tijd nodig hebben om in te werken.
Het zal wel een paar dagen duren voor je echt resultaat gaat zien denk ik.
Ik ben zelf bezig om draad alg in mijn vijver te bestrijden maar daar heb ik zeker wel een week of 4 voor nodig hoor.
Dus nog even geduld denk ik.

BeantwoordenCiteren
Beja
 Beja
(@beja)
Active Member
Topic starter  

onze vijver is 3 bij 2 en meter diep .
Sorry verkeerd op geschreven 3 m3
Nou moet dan maar rustig afwachten pfffffffffffff .
Draad alg haal ik er uit met een wc borstel die aan een stok bevestigen en dan draaien blijft alles aan hangen .

BeantwoordenCiteren
Hokie
(@hokie)
Honorable Member

Moi Beja,

Welkom op het forum, en euh; 3m x 2m x 1m is volgens mij 6m3.
De meeste mensen die een vijver aanleggen denken; hupsakee, het water erin en klaar is de vijver. Een vijver heeft echter zijn tijd nodig om op gang te komen.
Tevens zou ik graag willen weten hoe het water gefilterd wordt. Lees ik niets over, en voor een vijver van 6000 liter en ook nog koi is een filter iets dat vereist is. Tevens UV-lamp.
Dat je vijver groen os, duidt op algen. Alleen is de vraag, zweefalg of draadalg.
Beiden zijn niet mooi om te zien, alleen hebben ze beiden wel een andere aanpak nodig om ze te verwijderen uit de vijver.

Hokie

BeantwoordenCiteren
fastmartin
(@fastmartin)
Eminent Member

@Hokie: ze heeft het over erwtensoep dus dat zal zweef alg zijn denk je niet?

BeantwoordenCiteren
Beja
 Beja
(@beja)
Active Member
Topic starter  

Hoi Hokkie .

Onze vijver wordt gefilter door middel van een Bio flitter .
De ene kamer heeft 3 blauwe maten daar komt het water van uit de vijver in, en de andere kamer zit een zak met grof Substraat daar gaat het water door en weer in de vijver .
Onze vijver is niet over al gelijke diep .

Gr Bea

BeantwoordenCiteren
Hokie
(@hokie)
Honorable Member

Moi Beja,

En de UV lamp??
Indien het inderdaad zweefalgen zijn, moet de UV-lamp dit bestrijden. Dat je nog steeds groen water hebt, kan de volgende oorzaken hebben;
1- je hebt geen UV-lamp
2- UV-lamp doet het niet of is aan vervanging toe
3- Je pomp heeft teveel debiet, m.a.w. hij pompt het water te snel door de UV-lamp en hierdoor kan deze zijn werk niet goed doen.

En wat versta je onder een bio filter?

Hokie

BeantwoordenCiteren
Beja
 Beja
(@beja)
Active Member
Topic starter  

en bio filter daar versta ik onder dat de matten deeltjes vast houden die vergaan en dat worden weer goede bacterieen voor je vijver vervolgens gaan die bacterieen weer in je substraat zitten waar door je water helder moet blijven .
Ook heb ik op de eerste kamer water plantjes die halen de voeding stoffen er ook uit .
Ik heb in middels het water weer laten testen de waarden zijn allemaal goed , ik denk dat het nu gewoon een kwestie is van nog even geduldig een week afwachte . heb wel de parasol er boven hangen zodat er niet teveel zon on komt wel iets maar gedoseerd .
En???? ik denk dat ik inmiddels achter de oorzaak ben , voor poosje terug heb ik een vijver stof zuiger gekocht en daar ben ik eens even lekekr mee aan het knoeien geweest stom stom stom en nog eens stom want wat blijkt dan haal je al voedings stoffen van de bodem los .deze zakken wel weer maar hebben denk ik alles uit het even wicht gehaald al doende leert men ,

Vrouwen ??? hahah grapje

Gr Bea

BeantwoordenCiteren
Hokie
(@hokie)
Honorable Member

Moi,

inderdaad, door met een stofzuiger door de vijver te gaan ben je aardig aan het wroeten geweest. Geef het even de tijd en het zal bezinken, daarna kun je altijd weer terecht voor een vraag, mocht het niet beter worden.

Hokie

BeantwoordenCiteren
Beja
 Beja
(@beja)
Active Member
Topic starter  

hoi hokkie ,

Bedankt voor de goede raad , mocht het na een week na een week of twee nog zo zijn .Dan laat ik het horen .Ik maak me alleen zorgen over de zuurstof planten die krijgen nu ook te weinig ligt .

Gr Bea

BeantwoordenCiteren
Hokie
(@hokie)
Honorable Member

Moi Bea,

Geen zorgen. De zon schijnt volop en de sralen dringen verder door dan je zou denken.

Hokie

BeantwoordenCiteren
xtrada
(@xtrada)
Eminent Member

Hallo,

Ik ben mark 37, helaas besmet met de koi gekte ( dit stuk zal je eens moeten lezen typ op google" koi gek "in en lezen maar!!).
Ik heb een vijvertje van 1100 ltr.
Doe nog steeds dingen verkeerd, maar er zijn ook zoveel experts!!
Verder eh ohja vissen, nou komt ie:
chagoi, kohaku, goshiki,asagi,showa,taisho sanke(lieveling),shasui,makoy.
Helaas gisteren overleden mijn tancho, snif snif.
Probeer ook jongbroed op te kweken dit jaar voor het eerst,vooralsnog gaat het goed maarja?
Vijver is strak rechthoekig 50cm boven bestrating, zwarte betonnen bielzen daaroverheen chinees hardstenen rand. 4,5 mtr lang 2,5 mtr breed en 1,20 diep.
Lijkt me een leuk forum, dus?

Vriendelijke groeten,

Mark

BeantwoordenCiteren
napoleon
(@napoleon)
Eminent Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden

[QUOTE=xtrada;28699]Hallo,

Ik heb een vijvertje van 1100 ltr.

Heb je hier geen nul vergeten???

Welkom op het forum !!!

BeantwoordenCiteren
xtrada
(@xtrada)
Eminent Member

ja hoor nulvergeten, hahhaah

BeantwoordenCiteren
Beja
 Beja
(@beja)
Active Member
Topic starter  

hoi allemaal .

Hier een update , hoe het er nu voor staat met mijn vijvertje .
En jaja hij is kraaaaaaaaaaaaaak helder.
Kan weer tot de bodem kijken , ik geloof zelfs dat het water nog nooit zo helder is geweest .
Hoe heb ik dat voor elkaar gekregen ???
Nou ik kwam op het idee om filtr watten in de eerste kamer tussen de blauwe matten te leggen ,Die watten spoelde ik eens per 2 dagen schoon onder de kraak vande blauwe matten bleef ik verder af.
Na een paar dagen zag ik al ver betering en en binne een week was mijn vijvertje veranderd van een erwten soep pan in een speigeltje .Maar nu de volgen de vraag , ik kan dus nu mijn vissen weer goed bekijken en nu zag ik dat er een zilverwinde tussen zit ,die met een hele raar geknikte rug zwemt ,het is echt geen gezicht hij eet goed kan ook snel weg komen dus zo op het oog zie ik niet dat hij er last van heeft .
Kan iemand mij vertellen wat dis kan zijn??

Gr Bea

Gr Bea

BeantwoordenCiteren

Deel:

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.

Wat wil je weten?

Heb je een specifieke vraag of vind je geen antwoord op je vraag via deze site dan help ik je graag een oplossing te zoeken.