The Pond Library

Forum

Meldingen
Alles wissen

nieuw op het forum

3 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
5,310 Bekeken
jocca
(@jocca)
New Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Topic starter  

Ieps,

Relatief nieuw op het forum en met enige trots toon ik dan ook mijn vijverke. Niet de gigantische vijver zoals velen hier hebben, maar ik heb dan ook nog graag wat anders in de tuin dan enkel een vijver (voorlopig toch 😀 ). Mijn bedoeling is om er een leuke waterpartij van te maken, waar plaats is voor 2 koi's, wat shunbunkins wat elritsen en een aantal geadopteerde goudvissen. Waterplanten komen er niet meteen in, tenzij in de oeverzone misschien.
Verder merk in je in de tuin onze "berg" aarde. Deze zal in de komende weken nog aangroeien met een 5m3 meter aarde. Daar komt dan op het verste en meteen het hoogste punt een plantenfilter van Oase. Deze zal gedeeltelijk een waterval voeden.
Waarom gedeeltelijk?
Awel, in de vijver zit een aquamax eco 8000 beestje. Vrij zwaar voor deze vijver, maar ik wilde dan ook een mooie waterval hebben. We hebben meteen de waterdarm die van de pomp loopt voorzien van een diameter 50. De kogelkop die standaard bij de aquamax zit hebben we achterwege gelaten en via een sanitairwinkel hebben we aan een koppelstuk kunnen geraken dat netjes past op de schroefdraad van de pomp met als diameter 50 mm. Zo vertrekken we meteen met een voldoende grote diameter. In de wand van de vijver hebben we een wanddoorvoer gestoken om die lelijke waterdarm weg te werken en ook om zo min mogelijk bochten te hebben. De enige bocht die er nu zit is helemaal achteraan waar we de aansluiting gaan maken van de plantenfilter. Deze "bocht" is er eentje van 90 graden maar heeft wel een diamter van 2 meter :D:D .
Door de grotere diamter van de waterdarm en amper bochten en koppelingsstukken steekt de pomp nog ruim 5500 liter water (efkes getest met emmers en dergelijke). Dit is uiteraard veeeeeel te veel voor die kleine plantenfilter. Daarom dat we in het waterschot van de plantenfilter (er zit een soort opvangbak voor het water voordat het door de planten kan stromen), 2 extra afvoerkanalen gaan maken (gewoon 2 wanddoorvoeren steken van elk 50 mm diameter die regelbaar zijn in doorvoerkapaciteit die dan uitkomen aan de bovenkant van de waterval. Deze gaan we netjes wegwerken. Op die manier verliezen we zo min mogelijk van onze pomp, kan de waterdoorstroom van de plantenfilter maximaal afgesteld worden EN steek ik zo veel mogelijk water door naar de waterval. Er is dus een deel water dat niet gefilterd gaat worden, maar dit zal gecompenseerd worden door de zeer lange beekloop.

Al bij al nog veel werk dus.
Mijn betrachting is niet om een glasheldere vijver te verkrijgen, maar wel een vijver met een goed biologisch leven waar plaats is voor kikkers, salamanders, vijvermeerminnen, ...
Uiteraard wens ik mijn water relatief helder te krijgen, maar kristalhelder is zeker niet de bedoeling. Normaal komt er ook geen extra filter bij (tenzij ik echt erwtensoep heb).

hierbij een paar foto's, jammer genoeg zijn de tussenstappen vrij groot (leuk ook is hoe de tuin er oorspronkelijk bij lag 😮 )

http://picasaweb.google.be/despierredesign/Vijver#

Citeren
(@hokie)
Honorable Member

Moi,

welkom hier, en een leuk verhaal. Foto's gezien, en je hebt volgens mij nog aardig wat werk te verrichten. Het lijkt goed, alleen heb je niet de maten van de vijver erbij gezet. Daar wil ik dus een kanttekening bij plaatsen; je wilt slechts 2 koi (is enkel en meervoud;koi) in de vijver en een aantal andere vissen. Bedenk dat d vijver voor de winter wel een aardige diepte moet hebben, willen de vissen het overleven. Je hebt een net gespannen over het tijdelijk onderkomen, is goed. Maar doe je dit ook bij je uiteindelijke vijver?? Hoe ga je bv de vissen beschermen tegen katten en reigers.
Je wilt een natuurlijke vijver maken, geen filtersysteem, behalve de pf (=plantenfilter). Een koi is een vis die goed water nodig heeft om gezond te blijven, dat betekent dat de afvalstoffen zeker uit het water verwijderd moeten worden. Op een gegeven moment zal dit bv ook voor de goudvissen en andere bewoners mee gaan tellen. Heb je hier aan gedacht?? Een pf is in de tijdens de winter bijna niet aktief, omdat de planten afsterven of overwinteren. Nemen dus geen afvalstoffen tot zich. Nu hoef je in de winter niet zo te filteren als in de zomer, maar toch..........
Al met al zal dit best een leuke vijver worden, als ik de plannen goed gelezen heb, hoop dan ook dat er af en toe een up-date zal komen, zodat we verder kunnen genieten.

Hokie

BeantwoordenCiteren
jocca
(@jocca)
New Member
Topic starter  

hey,

ja de afmetingen
vijver is 420 lang en 240 breed en 100 cm diep.
Normaal gezien zou dit dus moeten volstaan om de vissen goed te kunnen overwinteren, het is misschien wat aan de krappe kant, maar ik ga de vijver ook niet volproppen met koi.

De plantenfilter is 160 lang en 110 breed en ik dacht 60 diep met onderaan een afvoer voor het vuil water en modder.

De afvalstoffen van de vissen dan:
het kan zijn als de pomp te zwaar blijkt te zijn dat ik op de inlaat waar de skimmer nu is aangesloten ik een Y-stuk steek om een bodemsatteliet te plaatsen. Zo kan ik wat meer vuilstoffen van de vissen wegtrekken uit de vijver en naar de plantenfilter steken. Op die manier denk ik het wel onder controle te houden.

Ook om het comfort wat te vergroten ga ik er permanent een beluchtingspomp van Oase in voorzien (staat er trouwens al in van gisteren).

Ik weet dat een plantenfilter in de winter niet veel nut heeft, maar uit ervaringen van bij ons thuis weet ik dat wanneer je de planten tijdig opruimt uit de vijver, net voor ze rotten, je tijdens de winter helder water hebt, als je dan in het voorjaar snelgroeiende en vlug uitlopende planten voorziet in de vijver en plantenfilter, dan kan je meestal de algen net voor blijven.
Bijkomend is ook dat ik de vissen geen extra eten meer geef als het buiten minder dan 10 graden wordt, dus vervuiling van het water door te veel of niet opgegeten eten is uitgesloten. Uit ervaring bij mijn ouders weet ik dat de vissen daar geen problemen mee hebben.

De vissen zelf ga ik beschermen tegen reigers en katten dmv een schrikdraadje, maar dit ga ik pas plaatsen als de tuin wat verder aangeplant is en als de beekloop er ligt.

Indd nog veel werk voor de boeg, maar de afgelegde weg is op zijn minst spectaculair te noemen. (denk ik toch 😎 )

Ik ga zeker verder foto's posten al kan het effe duren. Ik kan nl enkel in het weekend werken in de tuin.

BeantwoordenCiteren

Deel:

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.

Wat wil je weten?

Heb je een specifieke vraag of vind je geen antwoord op je vraag via deze site dan help ik je graag een oplossing te zoeken.