The Pond Library

Forum

Meldingen
Alles wissen

Hallo allemaal

12 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
6,984 Bekeken
BlackB1tch
(@blackb1tch)
New Member
Deelgenomen: 12 jaar geleden
Topic starter  

Hallo, Wij zijn Petra en Ronny en hebben sinds een tijdje eindelijk onze vijver af.
Er zitten gewone goudvissen in en er zit 7000 liter water is, we hebben een pomp en filter voor een 15000 liter vijver.
Nu hebben we op het moment 2 waterlelies een gele plomp en nog 3 planten waar ik de naam niet van weet erin zitten.

Citeren
BlackB1tch
(@blackb1tch)
New Member
Topic starter  

Ik heb een foto album , er staan 4 foto's in als het goed is.:)

BeantwoordenCiteren
padde
(@padde)
Reputable Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden

Hey, welkom! Leuk om een nieuw gezicht te zien op het forum!

Ziet er mooi uit die vijver!

Veel plezier op het forum.

Grtz.

BeantwoordenCiteren
waterbeest
(@waterbeest)
Reputable Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden

Ziet er inderdaad mooi uit, en als ik het zo lees blijft het met deze filter capaciteit het water er vast mooi helder uitzien. Mocht je nog willen weten wat voor planten het zijn dan kan je altijd een discussie openen met wat foto's.

BeantwoordenCiteren
Patsnake
(@patsnake)
Reputable Member

dat is idd een mooie vijver hoor, heb je misschien foto's van de waterloop. het geheel is mooi in elkaar gezet , en het is ook een leuke vorm 🙂

BeantwoordenCiteren
BlackB1tch
(@blackb1tch)
New Member
Topic starter  

Bedankt allemaal,

En wat dat helder betrefd, ben me nu al aan het ergeren hij word heel langzaam toch goen.
Hij staat wel midden in de zon zou dat de oorzaak misschien kunnen zijn ?

BeantwoordenCiteren
waterbeest
(@waterbeest)
Reputable Member

Kan inderdaad één van de redenen zijn maar dit gebeurt bijna altijd bij een nieuwe vijver. Er moet toch nog een beter evenwicht ontstaan en vaak zijn de meeste vijvers daarom pas na een paar jaar minder groen door algen.

BeantwoordenCiteren
padde
(@padde)
Reputable Member

Inderdaad, onze vijver ligt inmiddels 3 jaar en begint nu pas echt een beetje stabiel te worden, je kan tegen de algen een zwaardere uv lamp plaatsen, deze vernietigen de algen, ook kan je een anti-algenmiddel gebruiken, let er wel op dat je een 100% biologisch middel neemt, en dat deze geen koper bevat. Ik denk dat je aan het begin nog wel meer tegenslagen zal krijgen, dit zijn de standaard opstartproblemen... Voor vragen kan je je altijd melden in het forum 🙂

Grtz.

BeantwoordenCiteren
BlackB1tch
(@blackb1tch)
New Member
Topic starter  

Bedankt, de vissen leven geloof ik nog allemaal, daar sta ik zelf wel van te kijken aangzien ik verwacht had dat er toch een aantal zouden overlijden, omdat ik iegenlijk ze te vroeg erin gezet had, maar vond het zielig in dat kleine bakje met zijn zovelen.

Ik weet niet welke uv lamp we erin hebben zitten eigenlijk zat bij de filter toen we hem kochten.

bedankt voor de reacties.

BeantwoordenCiteren
padde
(@padde)
Reputable Member

Die standaard UV lampen zijn meestal te zwak, je moet rekening houden met ongeveer 2 liefst 3 watt per 1000 liter.

Grtz.

BeantwoordenCiteren
mathenpeggy
(@mathenpeggy)
Trusted Member

Ik zou nu in het begin niks aan het groene water doen, je hebt een nieuwe vijver met een nieuw filtersysteem en dat moet allemaal nog groeien en rijpen. In je filter gaan bacterien groeien die je water zuiveren, deze moeten dus ook de kans krijgen om te groeien.

Laat je flter 24/7 draaien, ook in de winter en je zal zien dat het volgend jaar een stuk beter gaat, waarschijnlijk later dit jaar al.

Ben wel voorzichtig met voeren, geef niet te veel voer want dit belast je nieuwe systeem wellicht te snel te zwaar en hierdoor kunnen je vissen ziek worden.

Ik zou zeker geen algen middeltjes gaan toevoegen, koop voor dat geld liever een test setje en houd vooral nitriet, nitraat en ammoniak waardes in de gaten.

Hecht ook niet teveel waarde aan de vijvercapaciteit die in de handel aan filters gehangen wordt, een filter moet groot genoeg zijn om afvalstoffen te verwerken en de hoeveelheid afvalstoffen is meer afhankelijk van soort, grootte en hoeveelheid vissen dan hoeveelheid water. Een hoeveelheid aan planten speelt ook een rol in het bepalen van wat voor een filter je nodig hebt, dus in de winkel kunnen ze eigenlijk niet zeker zeggen hoeveel m3 water het filter schoon kan houden, maar eerder hoeveel gram voer per dag het verwerken kan (voor=afvalstoffen)

BeantwoordenCiteren
mathenpeggy
(@mathenpeggy)
Trusted Member

padde;32318 wrote: Die standaard UV lampen zijn meestal te zwak, je moet rekening houden met ongeveer 2 liefst 3 watt per 1000 liter.

Grtz.

Opmerking:

Sterkte uv is afhankelijk van het aantal uren zonlicht dat de vijver krijgt.
2 a 3 watt bij matige zon, 5 watt bij veel zon.

dat aantal watt per m3 is dan niet je vijverinhoud aan m3, maar de hoeveelheid die je pomp doet. Het heeft namelijk geen nut om op een vijver van 15 m3 een 75 watt uv lamp te hangen als er maar 5 m3 water per uur doorheen gaat.

en ook dit is van meer invloeden afhankelijk, ik zou je vijver gewoon rustig zijn gang laten gaan en vooral de waterwaardes in de gaten houden, als deze goed zijn, moet je groen water in de opstartperiode maar gewoon even voor lief nemen. Als je direct begint met middeltjes toe te voegen krijgt je filter ook weer minder kans om goed te starten

BeantwoordenCiteren

Deel:

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.

Wat wil je weten?

Heb je een specifieke vraag of vind je geen antwoord op je vraag via deze site dan help ik je graag een oplossing te zoeken.