Beste Koi liefhebbers, ik wil me hierbij even voorstellen op het forum: mijn naam is Jacco, ben 39 jaar en woon in Arnemuiden in het altijd mooie Zeeland! Ben getrouwd met mijn vrouw Debora die eveneens helemaal weg is van Koi en alles er rondom. Ben van beroep werkzaam in de elektrotechniek wat gezien de hobby ook goed van pas is gekomen, er komt immers nogal wat kijken bij het 'goed en netjes' aanleggen van elektra rondom de vijver en in de tuin.
Sinds we zijn getrouwd zo'n 4 jaar geleden waren er al plannen voor een 'redelijke vijver' in de achtertuin, maar gezien de tuinsituatie zou dit nog wel even op zich laten wachten. Er moest nogal wat gebeuren om de tuin naar onze wensen in te richten. Zo moest o.a. een deel van een 'keerwal' van een hogergelegen aangrenzend schoolplein worden weggegraven en vervangen worden door een 'rechte keerwand'.
Maar goed voordat de spade of beter gezegd de graafmachine in de grond kon hadden we al vergevorderde plannen gemaakt van wat we wilden en hoe we dit wilden. Het moest een Koi vijver worden met bodemdrain en gravity filter. Alles uiteindelijk op tekening gezet en details uitgewerkt.
Eind maart 2008 was het dan eindelijk zo ver dat er gegraven kon worden. De vijver zou de afmetingen van 4 x 2 x 1.5 mtr krijgen wat neerkomt op een inhoud van 12 m3. Na het uitgraven zijn de funderingen middels betonplaten op gestabiliseerd zandbed aangebracht en zijn de profielen gesteld voor het metselwerk. Het metselwerk ging allemaal voorspoedig, mede door het mooie weer in mei 2008. Vervolgens de funderingen en metselwerken op dezelfde manier aangebracht voor de naastgelegen filterkelder met de afmetingen van +/- 2 x 1.8 x 1 mtr. Toen ook de filterkelder gereed was konden we starten met het aanbrengen van de EPD folie 'op maat (3D)' en de filterlijn (5 kamer filter), UV-C lamp (36W), luchtpomp en filterpompen (Oase) en diverse kranen en afsluiters. Tenslotte nog alles voorzien van de benodigde elektriciteit en na het vullen van de vijver proefdraaien met het systeem en de randafwerking (blauwe hardsteen) aanbrengen. Eind juli 2008 was het dan zover dat de eerste vissen konden worden uitgezet. De vijver begon nu te leven. In november 2008 kregen we echter te maken met draadalgen. Dit probleem met Kinshi Eco power te lijf gegaan en in het vroege voorjaar van dit jaar besloten om naast de filterkelder nog een plantenfilter aan te brengen om het draadalgprobleem definitief en op natuurlijke wijze op te lossen.
Het plantenfilter is op dezelde manier opgebouwd als de overige metselwerken. De afmetingen van het plantenfilter zijn: 1.6 x 1 x 0.6 mtr.
Dit filter is ook bekleed met EPDM folie en afgewerkt met dezelfde blauwe hardsteen randen, om het geheel in dezelfde stijl te laten.
Het plantenfilter wordt evenals de filterlijn gevoed door een Oase Aquamax Dry 8000 pomp. In het plantenfilter staan de gele lis en het snoekkruid op een verhoogd gedeelte, waardoor het water middels het Up flow principe in de 'kelder' wordt gepompt en middels een RVS waterval terug de vijver in.
De vijver wordt op het moment bewoond door een 15 tal Koi in verschillende varieteiten en afmetingen en draait sinds de opstart zonder problemen en heeft glashelder water!
Zie voor foto's elders op deze site (Albatros II)
Ik hoop jullie zo een idee te hebben gegeven over onze mooie hobby en wens jullie veel succes hiermee.
Met vriendelijke groet, Jacco.
Welkom op het forum!
grtz