The Pond Library

Forum

Aanleg strakke vijv...

Meldingen
Alles wissen

Aanleg strakke vijver

19 Berichten
7 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
16.3 K Bekeken
Land196
(@land196)
Eminent Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Topic starter  

Beste,

ik ben Bart 45j (ene noob op gebied van vijvers) van Koekelare. Wegens de verbouwingen hebben wij beslist om ene strakke vijver aan te leggen, het wordt zeker gene koi-vijver maar wel ene met visjes. De graafwerken zijn begonnen, tis afzien met die kleigrond:( Ik heb al verschillende forums afgeschuimd, en de meest praktische is ik hier. Hier 'n paar foto's van de vorm en graafwerk.

Land196

Bijgevoegde bestanden

Citeren
(@cita)
Trusted Member

Welkom op de forum Land 196, ik zie dat je al aan het grondwater zit.Hoe diep heb je al gegraven,en doe diep word de vijver.

grtz cita

BeantwoordenCiteren
Webmaster
(@webmaster)
Noble Member Admin
Deelgenomen: 24 jaar geleden

De graafwerken zien er inderdaad niet evident uit maar hou altijd in het achterhoofd, hierna is genieten van mijn mooie vijver.

BeantwoordenCiteren
Land196
(@land196)
Eminent Member
Topic starter  

Hey Cita,

wel ik ben momenteel op 1,15m diep, normaal wordt die 1m diepte, in het ondiepe wordt het 60cm. Ik ga hem zelf metselen met betonblokken van 19 en wil ook nog ene moerasfilter maken, ik ben er alleen nog niet uit waar ik de filter ga maken? Linksonder of rechtsboven. Hier nog een tekening zoals het zou moeten worden.

Land196.

Bijgevoegde bestanden

BeantwoordenCiteren
(@cita)
Trusted Member

Hey land 196,

Waarom een moerasfilter in een formele vijver en geen gewone filter?

grtz cita

BeantwoordenCiteren
Tommeke
(@tommeke)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden

Ja je zou een mooie filter kunnen maken onder dat houten terrasje

BeantwoordenCiteren
Land196
(@land196)
Eminent Member
Topic starter  

Wel heren,
omdat ik het houten terras niet meer kan opnemen eens het gelegd is, en eronder zit beton 30cm dik. Ook om wat groen te creëren, dat niet alleen het zicht tegels hout tegels is.

Land196

BeantwoordenCiteren
(@cita)
Trusted Member

Hey land 196,

Dan kun je een moerasbak voorzien,vermits je hem toch gaat metsen.Deze dient stevig te zijn en dient ook om het substraat bij elkaar te houden.Er zijn op net verschillende soorten te vinden over up en down flow moerasfilters.Dan kun je bepalen waar je hem wilt hebben.

Veel succes,en laat iets weten.

Groet cita.

BeantwoordenCiteren
Land196
(@land196)
Eminent Member
Topic starter  

Hey cita,

het gaat zeker ene moerasfilter worden, ik heb ook gelezen dat die 25% van de totale inhoud moet zijn, dan kom ik neer op 3 kubiek. Ik wil met ene kelder werken-> upflow. Op het forum schrijven ze dat zo 'n filter +- 70cm diep moet zijn. Totale inhoud van de vijver is 12,45 kubiek, dus zou ik ene bak moeten maken van 3 kubiek, dus word de filter 1,4m x 2,1m x 1m. Mijn vraag is dan ook moet ik daar 1 of 2 buizen van 300mm insteken? Ik heb ook navraag gedaan met de bouwmaterialen voor lavasteen, je hebt 2 soorten 8cm en 2cm, prijskaartje 45€/ton. Hoe zwaar moet mijn pomp worden en waar plaats ik ze het beste?

Land196

Bijgevoegde bestanden

BeantwoordenCiteren
(@cita)
Trusted Member

Hey land 196,

Ik heb zo juist ook een nieuwe vijver gegraven,met een moerasfilter in.
Dit concept is ook nieuw voor mij,en men vertelde me dat 10% voldoende was
met een diepte van +- 70cm.Mijn moeras is even groot en heb 1buis gestoken,
wat mij voldoende lijkt na het zien van een voorbeeld.Wat de pomp betreft,
als dit de enige filter in uw vijver is,is het normaal een pomp die iets meer is dan de helft van het vijvervolume,zodat het water om de 2 uur is rond gegaan,voor een moeras is dat om de 4 a 5 uur voldoende.Dit gaat ervanaf hangen hoeveel vissen je erin gaat zetten.

BeantwoordenCiteren
Land196
(@land196)
Eminent Member
Topic starter  

Heya cita,

dus volgens u zou ik dan 'n pomp kopen van +- 7000l/u?
Qua hoeveelheid vissen, welk aantal mag je zetten op ene vijver van 10 kubiek?

Land196

BeantwoordenCiteren
(@cita)
Trusted Member

Hey Land 196,

Als je geen extra filter zoekt aan te schaffen,is dat wel aan te raden.
En van vissen word er gerekend op max 100 cm vis op 1000 liter water.

BeantwoordenCiteren
Land196
(@land196)
Eminent Member
Topic starter  

Hey Cita,

ik denk dat ik ga beginnen met 'n vis of 20 a 30. Maar mijn vraag is je kunt toch geen 100 vissen zetten op 1000ltr water?

Land196

BeantwoordenCiteren
Hokie
(@hokie)
Honorable Member

Moi,
Cita zegt dat 100 cm, dus 1 meter vis op 1000 liter een norm is. Maar dit is afhankelijk van je filterlijn ( voorfilter, filter, pomp, UV-lamp en eventueel ozon).

Hokie

BeantwoordenCiteren
Land196
(@land196)
Eminent Member
Topic starter  

Hey Hokie,

de enige filter die ik ga of wil plaatsen is de moerasfilter.

Land196

BeantwoordenCiteren
schuurkot.be
(@schuurkotbe)
Active Member

hey land.

ivm je grondwater.
moest het zijn dat je er nog niet vanaf bent.
als hij even droogstaat of gewoonweg nog klamp is.
gewoon bezetten met putzuna van compactuna.
dit is voor averechts grondwater van buiten naar binnen.

wat ga je doen met je vijver zelf.
folie of polyester ?

BeantwoordenCiteren
Land196
(@land196)
Eminent Member
Topic starter  

Hoi,
ik denk van de vijver gewoon te cementeren met veel compaktuna en afwachten. Moest er 'n lek zijn, kan ik nog folie of polyester doen.

Land196

BeantwoordenCiteren
Jarrod
(@jarrod)
Active Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden

Hoi,van alles wat ik hier lees ben ik blij dat je een moerasfilter neemt;verstandige beslissing(best met lava), en de gouden regel is 1/3 van je vijver moet bestaan uit de lavafilter, dus alle andere filters vergeet dat maar:zever in pakskes en duur.Kijk gerust eens naar de foto's van onze zwemvijver, nog steeds kristalhelder.En land196, je hebt gelijk je kan en mag niet teveel vissen in je vijver zeten, dat zorgt alleen voor overbevuiling en het moeilijk zuiver houden van je water.Maak je vijver helemaal in orde, maak je filter klaar met lava en giet er een paar lieter javel in, laat dat een week of twee zo filteren, giet er miroben in, plant gele lis en zet er visjes in;je zal zien dat het resultaat prachtig is, ale, bij ons toch :-Veel succes.

BeantwoordenCiteren
Land196
(@land196)
Eminent Member
Topic starter  

Jarrod,

moet ik niet eerst mijne vijver vullen met 'n mengsel v azijn en water om de giftige stoffen v/d cement te neutraliseren? Btw waar vind ik de foto's van je zwemvijver?

Land196

BeantwoordenCiteren

Deel:

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.

Wat wil je weten?

Heb je een specifieke vraag of vind je geen antwoord op je vraag via deze site dan help ik je graag een oplossing te zoeken.