Forum > Vraag en Antwoord > Water en Waterkwaliteit

Mededelingen

Reageren
Oud 24-04-2007   #1
jack4ya

Draadalg verwijderen...

Zo, dat is al weer even geleden Inmiddels doet de vijver het heel aardig, maar ik heb toch wat tips nodig.

Even wat basisinfo:
-De vijver is ca 2,5 kuub (ca 2x1 en 1,3 diep, rechte wanden/kanten)
-vijver folie
-1 water lelie op diepte
-bossen met zuurstofplanten (namen even ontschoten. ik zal vriendlief vragen)
-geen oppervlakte of drijfplanten
-1 zonnebaars, 1 zeelt, 6 sarasa's
-redelijk in de zon, maar door diepte is altijd een helft in de schaduw
-een filter in de vijver met een uv lamp

We hebben het water laten test, van wat ik begreep in orde. Zeker niets alarmerends.
Het water is kraakhelder, we kunnen de bodem op 1.4 mtr prima zien. Ik zie de waterlelie alvast zijn bladen aanmaken.

Het enige "probleem" is draadalg. Hoewel ik al begreep dat het eigenlijk een teken is dat de vijver redelijk in balans is.

Ik heb me al wat laten informeren en heb gezocht op internet. Ik zie toiletborstel tips voor mechanisch ruimen, meer planten plaatsen, kopersulfaat, zinkoxide, perfect pond, blocks en weet ik nog meer.

Ik neig nu naar mechanisch verwijderen (gaat heel lastig trouwens), meer planten plaatsen (maar welke? en waar?) en desnoods bij onvoldoende resultaat (na een 1.5 maand ofzo?) misschien een lichte ingreep, misschien Perfect Pond? Liever geen quasi chemisch gerommel, maar als iets 'moet' dan moet het maar.

Verder denk ik dat er misschien wat goudwindes inmoeten, puur gevoelsmatig, maar ik weet niet waarom. Is dat een goed idee? (niet perse voor de draadalg maar algemeen)

Wie kan wat helderheid verschaffen? Of wat wil je nog weten van ons om een tip te kunnen geven?
jack4ya is offline   Met citaat reageren
Oud 24-04-2007   #2
josl

hallo,

met een stok of toiletborstel draadalgen verwijderen is ook mijn manier,het gaat toch redelijk goed.

koper,zink en ander chemisch spul moet je niet gebruiken,is op lange duur giftig voor je vissen.

draadalgenpoeder van perfect pond werkt biologisch, maar ik had maar een matig resultaat,de algen waren alleen iets korter.

de vergroting van mijn moeraszone met veel gele lis in vermindert de groei van de draadalgen,ik heb nu slierten van zo een 10 cm,echt langer groeien ze niet.

goudwindes zijn levendige vissen,maar echt nuttig zijn ze niet,ze vangen muggen en zwemmen aan de oppervlakte.
ik zie niet in waarom ze te plaatsen,dan neem je beter een zeelt,die is goed bestand tegen ziektes en parasieten,als andere vissen ermee in aanraking komen zouden ze ook sneller genezen.

je hardheid op een goed peil brengen en houden helpt ook wat.

groetjes
josl is offline   Met citaat reageren
Oud 25-04-2007   #3
geertb

Ik heb ook wat last van draadalgen, maar alleen in de filter. De vijver op zich is helemaal vrij van algen. Voorlopig verwijder ik ze ook handmatig en dit lukt vrij aardig. Ik hoop als de lissen voldoende gegroeid zijn,dat zij de groei dan wat tegenhouden.

mvgg
geertb is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Forumnavigatie