Forum > Vraag en Antwoord > Waterplanten

Mededelingen

Reageren
Oud 02-03-2007   #1
Roadrunnertoao

Draadalg blijft maar komen

Wie kan mij een goeie tip geven:

Heb een redelijk kleine vijver (2 x 2,5 x 1,2) die maar vol blijft groeien met draadalg.
In de zomer zag de vijver er perfect uit; helder en waardes waren ook prima, maar nu in de winter zit alles onder de draadalg.
Hoe krijg ik dit eruit en belangrijker, hoe zorg ik ervoor dat dit niet meer terugkomt!?
Roadrunnertoao is offline   Met citaat reageren
Oud 03-03-2007   #2
Webmaster
Moderator

Hoi, met de extreen warme winter worden draadalgen inderdaad erg vroeg in vijvers aangetroffen.

Draadalgen kunnen op verschillende manieren aangepakt worden. Met produkten, je bent pro of contra. Handmatig verwijderen. Is arbeidsintensief maar super ecologisch. Aanplanten van moerasplanten die de draadalgen gaan beconcureren.

Zoek verder eens op dit forum naar draadalgen.

Je hebt een niet al te grote vijver dus zou handmatig verwijderen met stok een oplossing kunnen bieden.

Vergeet ook niet dat draadalgen alleen maar nadelen bieden. Ze halen net als zuurstofplanten ook voedingsstoffen uit het water waardoor je water helder wordt, ze bieden plaats zan tal van dierlijk leven. Voor vissen bieden ze bescherming en zijn ze een voedselbron.
Oud 05-03-2007   #3
Kingfisher

Question electronisch algen bestrijden

Er bestaan in de handel ook electronische apparaten (redelijk duur) die draadalgen zouden doen afsterven. Deze zouden uiteindelijk aan de oppervlakte komen drijven, waar ze manueel verwijderd moeten worden (schepnet of dergelijke).
Heeft hier iemand (goede / slechte) ervaringen mee.
De vissen zouden hier schijnbaar geen hinder van ondervinden ?

Vijver 5 X 2,5 m X 0,95m diep - 6,25 m≥
Sarassa's, shubunkin, windes, 1 zonnebaarsje
Oase Biotec 10.1, Aquamax 6000, UV Lamp Bitron 18c, Skimmer IP 350
Kingfisher is offline   Met citaat reageren
Oud 05-03-2007   #4
Tommeke

Stuur een bericht via MSN naar Tommeke
Als ge de i tronic van velda bedoelt met elektronische apparatuur zeker niet gebruiken dat is puur koper dat men dan in de vijver loodst en is niet zo goed voor de lever van de vissen .
Tommeke is offline   Met citaat reageren
Oud 06-03-2007   #5
Kingfisher

Unhappy draadalg electronisch verwijderen

Dat is wat ik bedoelde ja (velda I tronic of dergelijke).
Zal de aanschaf van dergelijk aparaat dus maar vergeten, en mijn duurverdiende centen aan iets anders besteden.
Dat wordt dan waarschijnlijk verder manueel verwijderen.
Ik gebruik hiervoor een (nieuwe propere) ronde wc-borstel, die ik uiteraard voor dit werkje voorbehoud. Hier kunnen de draadalgen tamelijk gemakkelijk rond gedraaid en dan als dusdanig verwijderd worden.
Bedankt Tommeke !

Oud 06-03-2007   #6
Roadrunnertoao

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Webmaster
Hoi, met de extreen warme winter worden draadalgen inderdaad erg vroeg in vijvers aangetroffen.

Draadalgen kunnen op verschillende manieren aangepakt worden. Met produkten, je bent pro of contra. Handmatig verwijderen. Is arbeidsintensief maar super ecologisch. Aanplanten van moerasplanten die de draadalgen gaan beconcureren.

Zoek verder eens op dit forum naar draadalgen.

Je hebt een niet al te grote vijver dus zou handmatig verwijderen met stok een oplossing kunnen bieden.

Vergeet ook niet dat draadalgen alleen maar nadelen bieden. Ze halen net als zuurstofplanten ook voedingsstoffen uit het water waardoor je water helder wordt, ze bieden plaats zan tal van dierlijk leven. Voor vissen bieden ze bescherming en zijn ze een voedselbron.
Maar als ik slierten heb van ruim een meter lang vind ik dat toch een beetje teveel van het goede...
Daarnaast is het toch ook zo dat draadalg je planten kan verstikken waardoor deze afsterven??
Oud 06-03-2007   #7
Roadrunnertoao

Heb net even in andere topics zitten lezen; kan ik de volgende conclusie trekken:

1. Draadalg komt alleen voor in water met goede kwaliteit en genoeg (teveel) aan nitraat
Probleem is dat ik er wel planten in heb staan, maar deze, omdat het winter is, nu niet veel doen.

2. UV bevorderd de groei van draadalg
Lamp heb ik nog aanstaan omdat de water temp nu niet echt laag is, ga ik maar eens uitzetten dan...
Oud 06-03-2007   #8
Tommeke

Stuur een bericht via MSN naar Tommeke
ja wat ik wel kan "aanraden " is optima alg van aqua natura van DCM dat gebruik ik toch en dan blijft de vijver wel enkel maanden zonder algen hoor
Tommeke is offline   Met citaat reageren
Oud 09-03-2007   #9
Kingfisher

uv lamp - draadalgen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roadrunnertoao
Heb net even in andere topics zitten lezen; kan ik de volgende conclusie trekken:

1. Draadalg komt alleen voor in water met goede kwaliteit en genoeg (teveel) aan nitraat
Probleem is dat ik er wel planten in heb staan, maar deze, omdat het winter is, nu niet veel doen.

2. UV bevorderd de groei van draadalg
Lamp heb ik nog aanstaan omdat de water temp nu niet echt laag is, ga ik maar eens uitzetten dan...

Wil toch nog even reageren op punt 2 : de UV die hier bedoeld is, is de UV uit het zonlicht. Heeft volgens mij niets te maken met je UV lamp. Je UV lamp is een afgesloten systeem, alleen het water dat er passeert wordt door de UV lamp beschenen (dient enkel voor de behandeling van zweefalgen). Het op- of afzetten van je UV lamp heeft volgens mij geen rechtstreekse invloed op de draadalgen die zich in je vijver bevinden. (Onrechtstreeks wel, omdat zweefalgen de draadalgen wel beconcurreren om voedsel uit het water).

Oud 09-03-2007   #10
BrianB

Ben het helemaal met Tommeke eens.
is 1 groot drama met die i tronic van velda.

www.mijnkoivijver.nl
BrianB is offline   Met citaat reageren
Oud 10-03-2007   #11
genijn

algen en draadalgen hokus pokus weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roadrunnertoao

Heb een redelijk kleine vijver (2 x 2,5 x 1,2) die maar vol blijft groeien met draadalg.
In de zomer zag de vijver er perfect uit; helder en waardes waren ook prima, maar nu in de winter zit alles onder de draadalg.
Hoe krijg ik dit eruit en belangrijker, hoe zorg ik ervoor dat dit niet meer terugkomt!?

hallo

zal je eens een goede tip geven en goedkoop haal gerstestro let wel het moet gerstestro zijn .
laat het vijverwater hierover stromen in de filter of moeras gedurende 2 maand daarna vervangen ,is ook nog goed voor de bacterien in de filter. hoeveelheid zoveel als mogelijk heb zwemvijver van 80.000l bij mij staan 2 balen stro in mijn moeras perfect

Laatst gewijzigd door genijn; 10-03-2007 om 20:07
genijn is offline   Met citaat reageren
Oud 11-03-2007   #12
Webmaster
Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door genijn
hallo

zal je eens een goede tip geven en goedkoop haal gerstestro let wel het moet gerstestro zijn .
laat het vijverwater hierover stromen in de filter of moeras gedurende 2 maand daarna vervangen ,is ook nog goed voor de bacterien in de filter. hoeveelheid zoveel als mogelijk heb zwemvijver van 80.000l bij mij staan 2 balen stro in mijn moeras perfect
Er staat een artikel op de site over gerstestro:
Algen onder controle houden met gerststro
Oud 13-03-2007   #13
Benny De.

punt 2

Wat er bedoeld wordt met punt 2 "UV bevorderd draadalgen bloei".
De uv lamp zorgt ervoor dat het vijverwater helder wordt en dit is een van de vereisten om draadalgen het naar hun zin te laten hebben.
Bovendien zal het uitschakelen van een voedselconkurent (zweefalgen) de draadalgen alleen maar beter doen gedijen.
Dit betekend dus dat men kiest tussen zweefalgen (zonder uv lamp) of draadalgen (met uv lamp).
Wanneer men geen van beide wil, moet men op een of andere manier het teveel aan voedingsstof in het water zien kwijt te raken (verversen, moerasfilter).
Oud 14-04-2009   #14
ijsselzicht

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roadrunnertoao Bekijk bericht

Ik heb de ervaring dat waterstofperoxide H2O2 in een verhouding van ca 4% erg goed werkt. Het draadalsg komt na enkle dagen bovenrijven en kan zo weggeschpet worden,ik doe dat met een bladveger.

H2O2 kost bij de goothandel ca 1,50 per liter als je vaatjes van 20 liter koopt,can,35 %.

Eeen groothandel is Brenntag,info@brenntag.nl
ijsselzicht is offline   Met citaat reageren
Oud 14-04-2009   #15
Kenzoo

Heeft gebruik van H2O2 bijwerkingen op de waterwaardes?

Heb ook gehoord dat zinkoxide (2gram per 1000 liter) zeer goed helpt tegen draadalgen. De algen verdwijnen zeer goed en na 2 weken zijn ze volledig weg.
Naar het schijnt ook geen bijwerkingen op de waterwaardes en de vissen.

Maar zolang het de groei van andere planten niet belemert zou ik er niet zo veel aan doen, gewoon degene die te veel in het zicht hangen verwijderen met een netje. Want draadalgen halen voedingsstoffen uit het water die er dus teveel waren, ze geven zuurstof af, aanvullende voeding op vissen, levensplaats voor vele waterdiertjes en ideale legplaats voor bvb goudvissen.
Kenzoo is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Forumnavigatie