PDA

View Full Version : Moerasplanten

Piet
22-05-2002, 11:45
Kan ik moerasplanten ook in vijversubstraat planten, of moet dat in vijveraarde. Vaak wordt gesproken over de filterende werking van moerasplanten, is dat ook zo als ze in vijveraarde staan, ze kunnen dan immers hun "mest" uit de aarde halen. Ik heb een moeras van grind waarin o.a. vergeet me nietjes en watermunt staan in vijvermandjes met substraat, deze doen het uitstekend.
Ter decoratie wil ik in de vijverrand ook moerasplanten zetten zoals lidstreng en houttuynia, en wil die in mandjes met substraat zetten, niet zo zeer voor de filterende werking maar om zo weinig mogelijk organisch materiaal in het water te krijgen.
b.v.d. voor reactie.

Groeten Piet

P.S Ik heb natuurlijk een siervijver.

Webmaster
22-05-2002, 20:21
Moerasplanten kunt u ook best in een vijversubstraat planten hoor. Moerasplanten hebben zeker een filterende werking omdat ze met hun wortels in het vijverwater staan en langs daar voedingsstoffen opnemen. De moerasplanten staan met hun bladeren boven water waardoor ze ook maximaal van de zon kunnen profiteren waardoor ze heel veel energie nodig hebben.

U brengt inderdaad minder organisch materiaal in de vijver op die manier en bezoedeld het vijverwater minder.

Piet
23-05-2002, 09:36
Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb antwoord op mijn kernvraag, en ben dus tevreden. Ik blijf echter nog nieuwschierig naar het antwoord op de vraag of als de planten wel in vijvergrond worden geplant (wat ik dus niet zou doen) of ze dan toch die filterende werking hebben omdat ze dan hun mest uit de vijveraarde kunnen halen.

mark
23-05-2002, 10:25
Hallo Piet,

In mijn huidige vijver heb ik alle planten met uitzondering van de waterlelie in substraat gezet. Ze doen het allemaal uitstekend.
In mijn vorige vijver had ik alle planten in vijveraarde met een beetje substraat gezet. Het resultaat: de aarde spoelt na verloop van tijd weg en de planten deden het minder goed als nu.

In mijn huidige en mijn vorige vijver zit ook een moeras gedeelte. Eerst voorzien van vijveraarde afgedekt met grind en nu alleen maar substraat. Met vijveraarde en grind had ik constant veel alg in het moeras. Nu niet meer!

Lijkt mij dus dat de zuiverende werking van de moeras planten gepoot in vijveraarde veel minder is.

Maar goed dat is mijn mening en mijn ervaring en die is niet wetenschappelijk onderbouwd.

Groeten,
Mark

timpie
23-05-2002, 11:10
Het feit dat sommige planten het helemaal niet goed doen als je ze enkel in substraat inplant bewijst denk ik dat zij meer nodig hebben dat het water hen te bieden heeft. Of ligt het aan de capaciteit van de plant om zich aan te passen aan dergelijk voedingsritueel?
Planten in vijveraarde belasten over het algemeen het water met overtollige voedingsstoffen die de onderwaterplanten dan moeten eruit halen.
mvg, Timpie

Webmaster
26-05-2002, 14:12
De waterlelie is zo'n plant die een ietsjes meer nodig heeft. Waterlelies planten we best in vijveraarde gemengd met leem of klei. Ik denk dat we hier een uitzondering voor moeten maken.

Piet
27-05-2002, 10:12
Bedankt voor jullie reactie's ben 100% tevreden, leer elke dag bij
Groeten

Piet