View Full Version : watervlooien
Kan er mij iemand zeggen, hoe en waar ik watervlooien in grote aantallen kan kopen. Deze beestjes zijn DE biologische oplossing tegen zweefalgen. Alleen is het blijkbaar nogal moeilijk om er aan te raken. Ik weet wel een aquariumzaak waar ik ze in kleine hoeveelheden kan kopen, maar dat volstaat niet voor een vijver van ietwat redelijke afmetingen.
Alvast bedankt voor diegenen die me kunnen helpen.
mvg,
Eddy De Keyser.
Jef Smeyers
10-05-2002, 18:48
Ik heb enige jaren geleden bij Pelkmans in Merksplas watervlooien gekocht.
In een vijver met vis haalt het niet veel uit, de vissen zijn er zo mee weg.
Beste,
Watervlooien zijn eenvoudig te vinden. Zoek een sloot in de buurt alwaar het water vrijwel stil staat en waar veel bomen rondom staan.
Het bladafval wat in het water valt is optimaal voor vlooien en zullen daar dan ook volop aanwezig zijn.
Je kan ze ook zelf kweken, door een grote emmer of iets te nemen en daar bladafval in doen. Doe er wat melk bij, een aantal vlooien en wacht gewoon af.
Mijn emmer zit al bijna helemaal vol met vlooien....
Succes,
Fred
Frederik
13-05-2002, 21:13
Watervlooien kopen is zonde van het geld en bovendien onnodig.
Iedere heldere schone sloot barst van de watervlooien. Zelf kweken is inderdaad heel goed te doen. Gewoon een oude regenton of grote cementkuip met water vullen en op een gegeven moment krioelt het van de watervlooien. Waar ze vandaan komen is me ook een raadsel, maar het werkt.
Dat je watervlooien niet in een vijver moet doen omdat ze dan zo weg zijn is volstrekte onzin. Inderdaad worden watervlooien opgevreten door de goudwinde en andere vissen, maar het voortplantingsproces van de watervlo gaat zo razendsnel dat de vissen er gewoon niet tegen vreten kunnen. Er blijven massa's vlooien over die hun zuiverende werk in de vijver kunnen blijven doen. Immers zonder watervlooien o.a. geen heldere vijver !
Bedankt voor de tips. Ik ga ze zeker uitproberen.
Mvg,
Eddy
Vraag aan Frederik :
Hoe zit het dan met je filter, Zet je die tijdelijk stil ? Ik kan me voorstellen dat massa's vlooien in de filter ook niet goed is, evenals je filter te lang stilzetten.
Ik vraag me af hoeveel vlooien er dan in de vijver mogen als ze in korte tijd moeten worden opgegeten. Hoe doe jij dat, of filter je helemaal niet?
Frederik
19-05-2002, 16:49
Piet, voor alle duidelijkheid; ik heb een siervijver (3x7) er is wel een filter (druppelfilter over lavakeien) maar die heb ik zelden aan; enkel voor de gezelligheid als ik bij het water zit.
Het is echt een misverstand te denken dat vissen alle watervlooien opvreten. Ik heb 5 goudwindes en 5 shibunkins in de vijver en ondanks dat groeien die vissen als kool, heb ik nog steeds erg veel watervlooien in mijn vijver en relatief weinig last van alg, ook al ligt mijn vijver de gehele dag in de volle zon. Het is vooral die combinatie (voldoende watervlooien, voldoende zuurstofplanten, goed biologisch evenwicht) die er voor zorgt dat de vijver helder blijft). op dit moment is mijn vijver kraakhelder en kan ik gewoon tot aan de bodem kijken (1.10m).