View Full Version : ratten of muizen?
Enige tijd geleden viel me op dat het waterpeil in mijn vijver 5 cm gezakt was. Na bijvullen stond het peil de dag daarna opnieuw 5 cm lager. Ook bemerkte ik dat er iets bruin muisachtigs van ongeveer 10 cm lengte rondzwom in mijn vijver. Is er een verband tussen beide zaken? Wat kan ik eraan doen? Is het mogelijk dat iets een gat geknaagd heeft in mijn folie?
Beste,
Normaliter is een muis geen zwemmer, dus zou het een rat moeten zijn. Verder lijkt het me sterk dat die een gat in je folie heeft gebeten. Het zijn wel knagers maar eerder aan planten en/of vissen dan de folie.
Verdampen is mogelijk, zeker in deze tijd van het jaar.
Mijn raad zou zijn:
1 - als het water wederom gezakt is; bekijk goed op de rand van het waternivo je folie, zie je een lek kan je het repareren...
2- gewoon bijvullen en afwachten...
En probeer die rat te vangen met een net.
Groet,
Fred
Hoi,
Ratten lusten wel eens een hapje PVC.. zo had ik eens een stuk plastiek mooi proper gemaakt, opgeplooid en in de atelier bij ons gelegd ter bewaring. De dag nadien was hij helemaal geperforeerd.. Ze eten er wel niet van hoor maar zoeken hun zo een weg naar voedsel. En aan de vijver graven ze graag gangen. Zo hebben ze (gelukkig) een eind boven de waterspiegel door verschillende lagen folie een groot gat gemaakt..
Tijd om het rattenvergif boven te halen :p
Zoals Fred zegt zakt het water tot waar het weglopen kan dus bevind het gat zich ergens aan de waterspiegel op het niveau waar er geen daling meer optreedt. 5 cm verdamping op een dag is wat veel zeker als je weet dat er s'nachts geen verdamping optreed.
groeten , Timpie die af en toe ook wel eens een ratje ziet lopen
Het is goed mogelijk dat een rat een gat in de vijver maakt door de vijverfolie heen,ik heb dit al bij twee vijvers gezien.
De vijvers lagen dicht bij een beek,en de ratten komen dan zo naar de vijver.
Bij een vijver was zelfs een nest gemaakt onder de waterval door ratten.
Groeten Marc