View Full Version : draadalgen
Sinds begin juli hebben we een vijver. Het water is heel helder, maar we hebben veel last van draadalgen. Mijn vraag is wat kunnen we er aan doen?
Webmaster
16-11-1999, 03:03
We hebben hier op de site een complete lijst met vragen en antwoorden rond algen.
Je kan deze lijst vinden door hierboven te klikken op de "artikels" knop en vervolgens een afdeling te kiezen, maakt niet uit welke afdeling. Als je een lijst van artikels in een afdeling ziet kan je onderaan die pagina op FAQ klikken. Je komt dat bij de veelgestelde vragen terrecht. De eerste in de lijst gaat over algen.
Dit is voorlopig eenmoeilijke weg (op de nieuwe site gaat dit een stuk éénvoudiger gaan) maar je kan ook hiernaast zoeken naar "algen" (kleine letters intikken) en het eerste wat getoond wordt is de lijst met veelgestelde vragen over algen.
Het artikel waarna verwezenwordt hierboven is een goede leidraad. Toch ben ik niet het helemaal eens met wat hier staat.
Zelf draag ik zorg voor een vijver bij ons in de tuin die in de volle zon ligt. Vanaf het begin heb ik nog geen overmatig last van alg gehad. Het is een kwestie van goede onderhoud en natuurlijk ook een beetje geluk. Waar ik altijd voor pleit in een vijver is het aanbrengen van veel zuurstofplanten. Ik ga hierbij niet uit van de gestelde aantal plantjes per zoveel liter water. Ik zal proberen om zoveel mogelijk zuurstofplaten in de vijver te zetten. Het "te veel" kan je er altijd nog uit halen.
Het is zaak dat er zo weinig mogelijk afvalstoffen in de vijver terecht komen. Dit is te voorkomen door de vijver bladvrij te houden, wachten met het uitzetten van vissen tot het evenwicht goed is, het overvoederen van de vissen, de modder op de bodem van de vijer zo veel mogelijk te verwijderen. Door de afbraak van afvalstoffen ontstaan voedingsstoffen voor de planten. Als er te veel voedingsstoffen zijn, neemt de alg zijn kans waar. Hiervoor is een groot aantal zuurstofplanten belangrijk om de voedingstoffen op te nemen.
Over het algemeen krijgt iedereen bij de aanleg van een nieuwe vijver te maken met algen. Dit komt door de overvloed aan voedingsstoffen in het leidingwater. Bij een goede vijverbeplanting is dit probleem wel te overwinnen.
Om deze vraag goed te beantwoorden is meer informatie nodig over de vijver. Vandaar die algemeen en globaal antwoord op je vraag.
------------------
Stefan,
Aquariumvereniging "De VUURNEON"