PDA

View Full Version : zonnebaars

Marjan
04-03-2002, 12:34
Hallo,

Op deze site lees ik dat een zonnebaars in de vijver een handige vis is om parasieten tegen te gaan. Nu heb ik maar een kleine vijver (5oo l.)met daarin een schooltje goudelritsen, die vorig jaar jongen gekregen hebben.
Ik vraag me af of ik een zonnebaars zou kunnen uitzetten in mijn vijver, zowel tegen parasieten als tegen overbevolking.
Alvast hartelijk dank voor eventuele reacties.

Groet,

Marjan

Jef Smeyers
04-03-2002, 20:03
Dat kan , als uw vijver diep genoeg is (+/- 80 cm). Een zonnebaars kruipt in de winter naar het diepste punt van de vijver en heb al enkele malen gehoord dat hij de winter niet overleefd bij ondiepe vijvers

Webmaster
05-03-2002, 19:19
Zelf heb ik ook niet de ervaring met een zonnebaars in de vijver.
Je mag er wel maar één uitzetten dan kunnen ze zich niet verder voortplanten. Het is en blijft een roofvis en ik kan niet zeggen hoe zijn gedrag is in een kleine vijver. Kwestie dat hij genoeg prooien vindt natuurlijk

Jef Smeyers
05-03-2002, 20:21
Ik heb altijd èèn zonnebaars in mijn vijver en heb nog nooit gezien dat hij andere vissen, zelfs heel kleine aanvalt.
De andere vissen, waaronder goudwindes, sarasa's en shubunkin hebben er ook geen schrik van.
Ik weet wel wanneer er nieuwe visjes uitgekomen zijn want dan schiet hij de hele vijver door op jacht hiernaar, ook de goudwindes doen dit.
Vanaf dat de kleine vissen +/- 0,5 cm groot zijn schijnt hij ze met rust te laten.
Als je veel waterplanten in de vijver hebt lokken die genoeg insecten om in de eetbehoefte van èèn zonnebaars te voorzien.
En inderdaad slechts EEN zonnebaars in een normale tuinvijver, zij kweken snel en verzorgen hun broed zeer goed. Als er dan te veel van komen kan het inderdaad zijn dat zij grotere vissen aanvallen.