View Full Version : Gedrag vissen
Unregistered
29-12-2001, 10:53
Ik heb een relatief grote vijver(ca.40 M3). Diepste punt ca. 1.20mtr.2 jaar oud. Geen enkel probleem tot nu toe. Het valt mij nu (eind december) op, dat enkele vissen (goudwindes en goud vissen) het ondiepste punt van de vijver opzoeken en daar blijven "hangen". Zodra de vijver dichtvriest (ik heb enkele luchtpompjes geinstalleerd) gaan de vissen naar beneden. Aan de vissen is niets bijzonders te zien.
Zou het kunnen zijn, dat de temperatuur bovenin de vissen beter bevalt dan lager? Hoewel er jong vissen zijn bijgekomen zitten er n.m.m. niet teveel vissen in.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
Ik heb twee vijvers een met japanse kois en deze zoeken het in de diepte.Zwemmen in de winter bijna nooit boven.
En een met goudvissen en deze zwemmen ook juist onder het ijs als het gevroren had,en zwemmen bijna nooit in het diepste van de vijver,dit is voor mij ook een raadsel.
Groeten Marc
Hoi,
bij mij zitten in de vijver zowel karpers, goudvissen als windes. Alles hangt op de bodem bij elkaar. Het water is momenteel 0,3 graden, zowel oppervlaktewater als op de bodem (-160).
Wie heeft ook een onverwarmde koivijver? Hoe warm momenteel?
Leuk dat je het hier aanhaalt Herm, want ik wou hierover net wat navraag doen :)
Mijn water was enkele dagen geleden net geen 3°C (en de dagen daarvoor schommelde het ook rond dit punt. Opdat de temperatuur zeker niet onder de 2°C zou komen heb ik enkele weken geleden de wateruitlaat van de filter naar de vijver aangepast. Aangezien dit boven het wateroppervlak uitmondt en zo koude lucht het water sterk kan afkoelen, heb ik hier een buis op aangesloten die tot in het water steekt en zo luchtbellen blaast waardoor aldus een gat ijsvrij blijft. Ergens gelezen op deze site dus bedankt mensen :) !! Moest de temperatuur dan toch neiging hebben om verder te zakken (<2°C) zou ik de filter moeten hebben afgezet wat ik toch liever niet deed. Maar gelukkig voorlopig nog geen probleem.
Jij kon nu toch digitaal meten he Herm? Is de temperatuur dan echt zo laag (0.3°C), en ook gelijk aan het oppervlak en op de bodem? Heb je al eens gecontroleerd door een extra meting met bvb een kwikthermometer? 0.3° is echt wel laag.. omdat er kans is dat dan ijskristallen gaan vormen in de kieuwen van de vissen (de gevoeligste plaats nu) met destructie voor gevolg. De rest kan je wel afleiden..
Hopelijk zijn er nog mensen met wat informatie/ervaring hieromtrend!
Vriendelijke groeten
Timpie
Mijn vijver met inhoud van 15000 liter en diepte 160 cm
had een oppervlaktetemperatuur van 0° er begon aan de kanten
ijsvorming op te treden ,daar waar de rotsen opgelegd zijn.
De koi's zwemmen in het diepste van de vijver.
De temperatuur daar weet ik niet.
Hoi Timpie en Marc.
De nieuwe thermometer is hier aan de univ in een labo naast een medisch toestel geplaatst en gecalibreerd. Vervolgens heb ik hem thuis nog eens getest in smeltwater (0,0 graden), vergeleken met de koortsthermometer, naast de thermostaat van de verwarming geplaatst, in het water van een digitaal geregelde jacuzzi en uiteindelijk naast de drijfthermometer gehangen die ik bij een zak Hikari kreeg :-). Alles identiek.
Het water zat rond de 3 graden tot halverwege december. Dan een tijdje 1 graad en nu 's morgens 0,3 en tegen de avond 0,5. Men voorspelt warmer weer tot 8 graden voor het weekend, ik schat dat hij tegen dan al terug aan de 3 a 4 graden zal zitten. Vanmorgen zat er aan de randen een weinig ijs maar de rest is open. In mijn tuin was het trouwens nog -5 om 6u. De pompuitstromer zit 40 cm onder water en lichtjes omhoog georienteerd, hierdoor is de vijver nooit volledig toegevroren en heb ik de 3 ijsvrijhouders nog niet hoeven in te pluggen. Zelfs toen hij met kerst 3/4e toe lag zag ik door het ijs de grotere vissen (50cm) zich nog geregeld rustig verplaatsen op de bodem.
Het temperatuursverschil tussen de oppervlakte en 1,6m diepte is echt verwaarloosbaar en indien het bestaat, is het slechts enkele tienden van een graad (Je kan steeds de klassieke drijfthermometer eens met een kei verzwaren en aan een touw laten zakken tot op de bodem om dit te testen).
Hoogstwaarschijnlijk zitten zowat alle vijvers waar ijsvorming ontstaat, op de bodem maar net boven het nulpunt, tenzij ze 10 of 20m diep zijn. Ik las ergens dat koi onder de 4 graden kampen met de dood en goudvissen onder 1 graad maar betwijfel sterk of dit op concrete feiten is gebaseerd.
Sauwen Frans
12-01-2002, 23:32
Simpel hoeft niet duur te zijn. Ik heb op de 2 koppen van de vijver een buis in de grond geplant deze steekt ongeveer 1.10mtr boven de grond hieraan heb ik een geplastificeerde staalkabel vast gemaakt en deze aan gespannen. De lengte van de kabel is 13 mtr. Dan heb ik serreplastiek hierover gespannen de plastiek was 8 bij 16 meter de temperatuur van het water is niet onder de 3 graden geweest in de koudste periode . Wel ging geregeld de folie doorhangen en kwman plassen op de plastiek een simpel gaatje prikken was de oplossing. kostprijs van alles bij elkaar was 4000 fr maar de plastiek is van dikke kwaliteit en kan ik dus meerdere jaren gebruiken. Groeten Frans