View Full Version : koi groote
dag beste koi liefhebbers!!!
ik zit met enkele vragen!!
ik heb een vijver van 5m lang 2mbreed en 1.50diep
hoe groot kan ik mijn koi's koopen??? ik bedoel welke lengte mogen ze hebben???
en heeft er iemand ervaring met het lijmen van ruber folie??? is dit makkelijk?? gelieve te mailen naar: wouter.herckens@pandora.be
:cool:
Boeykens Edwig
02-10-2001, 16:38
U heeft een vijverinhoud van ongeveer 15.000 liter water. Dat is niet groot als u bedenkt dat een gezonde koi tot 10 cm per jaar kan groeien. U moet dus met dit feit goed rekening houden.
Verder hangt veel af wat voor filter u bezit. Is de filter overgewaardeerd dan kan u meer vissen houden, maar een doorwinterde koiliefhebber gebruikt het surplus aan filtercapaciteit als buffer tegen onvoorziene omstandigheden.
Is de vijver minder dan twee jaar oud, dan zou ik beginnen met een vijftal tweejarige koi van topkwaliteit. Duur, maar een goede investering op termijn. Na twee à drie jaar heeft u dan vijf mooi koi rondzwemmen met een gemiddelde grootte tussen de veertig en de vijftig cm. Na deze periode kan u dan nog eens een mooi exemplaar bijkopen als je iets adembenemend ziet.
Plaatst u toch meer koi op deze vijver dan zal de natuur remmend werken op de groei van de vissen. Een goudvis zal ook nooit uit zijn viskom groeien.
Met vriendelijke groeten,
Edwig
Boeykens Edwig
02-10-2001, 16:45
Er bestaat een toestelletje waarmee u folie aan mekaar kunt lassen. Het lijkt op een haardroger en kan temperaturen ontwikkelen tot 600 °C. Onder de twee aan mekaar te lassen folielagen wordt een houten plank gelegd (vlakke ondergrond). De hete lucht wordt tussen de overlappende lagen folie gericht en bij het smeltingsproces op mekaar geduwd en uitgerold met een stalen rolletje. Deze verbindingen zijn overwoestbaar!
Prijs van het toestel: tussen 10 en 20.000 BEF, naargelang de kwaliteit. Verkrijgbaar bij loodgieter- en dakwerkersbedrijven.
Met vriendelijke groeten,
Edwig