PDA

View Full Version : koi vijver verwarmen ??

Mathieu Roosen
13-09-1999, 20:22
Op dit moment heb ik 2 vijvers . Een siervijver en een, onlangs aagelegde, koi vijver. Bij beide heb ik bovengrondse filters moeten gebruiken( wegens plaats gebrek) en beide zijn met onderwaterpompen aangedreven. Uit literatuur heb ik begrepen dat het raadzaam is om filters s'winters te laten draaien, zeker bij koi vijvers. Is dat zo???
Bij mijn siervijver zal dit moeilijk gaan want de fliter loop terug naar de vijver via een beekloop van 10m en dit zal ondanks stromend water allemaal bevriezen, denk ik.
Heeft iemand hier een oplossing voor??

Voor mijn koivijver overweeg ik te verwarmen. In verschillende boeken heb ik gelezen dat men dit het beste doet door verwarmings elementen in het overloop of het bezinkgedeelte van de filter te plaatsen.
Heeft iemand hier ervaring mee?? Hoeveel Watt heeft men nodig om 7000 l op 10 c te houden en kan dit wel. Moet men de vijver afdekken met styropor???

Eric Buedts
03-10-1999, 01:05
Halo
Je zou bij de eerste vijver er voor kunnen zorgen dat die beekloop afgesloten wordt in de winter met een kraan, en met een direct buis rechtstreeks de vijver retour.
Met de koivijver, door verwarmings elementen in het overloop of het bezinkgedeelte van de filter te plaatsen, gaat u veel geld kosten aan elektriciteit. Niet doen dus. Het beste en interessantste is via warmtewisselaars. Dit kan elektrisch en is interessanter door zij hoor rendement en weinig elektrisch verbruik. Er zijn ook warmtewisselaars die je op een centrale verwarming kan plaatsen. Deze wordt ergens kort bij de CV geplaatst, al dan niet met een pomp een aparte pomp. Als je met een aparte pomp werkt, die enkel dient voor de warmtewisselaar, dan kan je ook met een thermostaat werken, die uw vijverwater zal meten. Als u nog meer info wenst, kan ik vrijblijvend wat documentatie opsturen.U mag uw adres per mail doorsturen op eric.buedts@skynet.be
Groeten

------------------
Eric Buedts

Eric Buedts
03-10-1999, 01:06
Halo
Je zou bij de eerste vijver er voor kunnen zorgen dat die beekloop afgesloten wordt in de winter met een kraan, en met een direct buis rechtstreeks de vijver retour.
Met de koivijver, door verwarmings elementen in het overloop of het bezinkgedeelte van de filter te plaatsen, gaat u veel geld kosten aan elektriciteit. Niet doen dus. Het beste en interessantste is via warmtewisselaars. Dit kan elektrisch en is interessanter door zij hoor rendement en weinig elektrisch verbruik. Er zijn ook warmtewisselaars die je op een centrale verwarming kan plaatsen. Deze wordt ergens kort bij de CV geplaatst, al dan niet met een pomp een aparte pomp. Als je met een aparte pomp werkt, die enkel dient voor de warmtewisselaar, dan kan je ook met een thermostaat werken, die uw vijverwater zal meten. Als u nog meer info wenst, kan ik vrijblijvend wat documentatie opsturen.U mag uw adres per mail doorsturen op eric.buedts@skynet.be
Groeten

------------------
Eric Buedts