PDA

View Full Version : bacterien

be001144
18-08-2001, 20:54
hallo

ik heb zopas eentweedehands vijverfilter gekocht met 3 compartimenten. Daarbij heb ik borstels gekregen, vijversubstraat,japansematten en plastiek buisjes?.

Wie kan me zeggen in welke volgorde deze moeten komen en mijn tweede vraag is: ik heb ook een potje bacterien gekocht, hoe moet ik deze toevoegen ? In de vijver of in de filter? Indien in de filter, waar in de filter? Moet de pomp aanliggen tijdens deze werkzaamheden?

alvast bedankt

een vijverbleuke

Rob
18-08-2001, 21:46
Nieuwe filter
- eerste compartiment : Borstels (grof vuil tegenhouden)
- tweede : Plastiek buisjes of Japanse matten + zuurstof (veel)
- derde : Japanse matten of vijversubstraat + zuurstof (veel) - vijversubstraat heeft het nadeel dat het na verloop van tijd gaat dichtslibben, als je dit toch wil gebruiken doe het substraat dan eerst in netjes (te koop in bepaalde vijverwinkels) zodat je het er later eenvoudig terug kunt uithalen om te reinigen.

indien mogelijk moet je voor deze filter nog een vortex plaatsen, als je dit niet doet dan moet je de borstels in het eerste compartiment regelmatig reinigen (één of tweemaal per week). Het is dan aan te raden om ervoor te zorgen dat er geen vuil van het eerste naar het tweede compartiment kan, dit kan je bv doen door een stukje Japanse mat in de overloop te plaatsen dat je om de paar dagen even afspoelt (anders krijg je te veel slib in de volgende compartimenten)

De bacteriën voeg je toe in het tweede compartiment (dus in de overloop van het eerste naar het tweede zodat de bacteriën de volledige matten of flocor moeten doorlopen en de kans krijgen om zich te hechten. Een potje bacteriên is goed, maar beter zijn de vloeibare preparaten (bv bactu pur klear).
De pomp mag blijven aanstaan maar indien je een UV hebt schakel je deze best 48uur uit.
De bedoeling is nu dat je het 2de en 3de compartiment zo weinig mogelijk gaat storen (blijf er vanaf nu af en geef de bacteriën de kans om zich te ontwikkelen en hun werk te doen)

Als er nog geen vissen in de vijver zitten is het best om er bij de opstart van de filter een paar uit te zetten in de vijver zodat de bacteriën voedsel krijgen (koop hiervoor geen vissen van 5000 of 10000 frank maar begin met enkele goedkope visjes totdat je zeker bent dat de waterkwaliteit OK is. Na een paar weken is de filter opgestart en kan je stapsgewijs meer vissen gaan toevoegen.

Veel succes ermee

be001144
19-08-2001, 04:51
bedant Rob voor de snelle reactie

één vraagje nog, je spreekt om zuurstof toe te dienen in de filter

hoe ga ik daarvoor te werk?

mvgr
Patrick

Unregistered
19-08-2001, 06:27
Om zuurstof toe te dienen moet je uiteraard over een zuurstofpomp beschikken, hier geldt de regel voor koivijvers - teveel zuurstof kan niet !

Je moet dus op zoek gaan naar een zuurstofpomp die toch wel minimum 20L/min geeft, daaraan kunnen dan ongeveer 6 zuurstofsteentjes. (voldoende voor uw filter)
Ik weet niet waar je woont, maar hier en daar zijn er goede zaakjes te doen. Indien je een adres moet weten stuur je maar een mailtje naar Robb@pandora.be

Die zuurstofsteentjes verdeel je over de laatste 2 compartimenten van de filter.
Je plaatst deze NIET op de bodem, maar juist onder de filtermedia (die uiteraard ook niet tot op de bodem mogen komen maar een 15cm daarboven). Op deze manier blijft eventueel slib liggen.

Op deze site staat hierover nog een artikel
http://www.pondlibrary.org/ned/artikels/artikeltekst.htm?ArtikelId=13

Ga volgend weekend ook eens naar de KOI-Show in Arcen, NL. Hier kan je zeker een goede zaak doen, en veel tips en ideeën opdoen.

Boeykens Edwig
20-08-2001, 09:55
Het doet mij plezier dat sommigen onder u ook met de juiste antwoorden naar voor komen. Rob is daar een mooi voorbeeld van. Het doet me nog meer plezier als ik zie dat Rob op een adequate manier zijn antwoorden ondersteund met 'waarom' het zo moet gebeuren. Tenslotte dient dit forum om te leren en te helpen, niet om onwaarheden te verkopen...

Met vriendelijke groeten,
Edwig

PS. Gooi het vijversubstraat in de vuilbak, het hoort niet in uw filter thuis.

henri ringer
20-08-2001, 10:33
Ik wil hier even iets toeveoegen in verband met zuurstof.
Men gebruikt geen zuivere zuurstof in een vijver maar wel lucht en die bevat 20% zuurstof. Er is dus geen sprake van een zuurstofpomp en zuurstofsteentjes, maar wel van een luchtpomp en luchtsteentjes. De namen "lucht" en "zuurstof" mogen niet verward worden.
Ik wil ook even benadrukken dat de beste zuurstofopname gebeurt aan de oppervlakte van de vijver. De bovenste laag vijverwater is verzadigd met zuurstof (door langdurig contact met de lucht). De luchtpomp en luchtstenen dienen hoofdzakelijk om die massa water en zuurstof te verdelen over de gehele inhoud van de vijver door vertikale circulatie. De luchtbellenkolom die uit een luchtsteen wordt geblazen zuigt water mee naar de oppervlakte en zo komt op de meest economische wijze de gehele watermassa in beweging. Het is dus belangrijk om de beste luchtstenen te gebruiken (zeer fijne belletjes) en die te plaatsen op de diepste punten van de vijver. Alles wat in de vijver leeft heeft zuurstof nodig. Daarom is die verdeling van de zuurstof zo belangrijk. Dat voorkomt tevens de vorming van anoxische of anaerobe zones in de vijver
Daarnaast hoort ook nog de beluchting van een of meerdere filterkamers. Nitrificerende evenals waterzuiverende bacteriën hebben inerdaad veel zuurstof nodig.

Webmaster
20-08-2001, 20:06
Een druppelfilter of trickelfilter is eveneens een enorme aanwinst om zuurstof in water te brengen. Duizenden druppels water komen in contact met lucht. Elk druppeltje water is omgeven door lucht.

Henri: Je hebt mij op een idee gebracht voor een nieuwe tip op de hoofdpagina van deze site i.v.m. zuurstof vs lucht.
Ik denk wel dat in de artikels op deze site sprake is van luchtpompen en luchtsteentjes

Druppelfilter artikel (http://www.pondlibrary.org/ned/artikels/artikeltekst.htm?ArtikelId=18&AfdelingId=5)