PDA

View Full Version : azobe strips/randafwerking

timpie
13-08-2001, 01:28
Hallo,
Kan er soms iemand mij uitleggen wat azobe strips zijn? Ik zoek nl nog naar een oplossing voor de randafwerking van de nieuwe vijver.
De vijverwand bestaat uit houten latten van 12cm breed en 2,3 (+/-) cm dik. Al deze latten zijn aan elkaar gefixeerd mbv een lange metalen plaat, dit zowel bovenaan, als onderaan de latten.
Deze omkadering steekt 20 cm boven de grond uit zodoende dat de vijver boven het grondniveau ligt. De fout die we maakten was dat de fixatie van de latten helemaal bovenaan is gelegen. Hierdoor kan hier aan de binnenzijde geen lat meer tegen gevezen worden of iets dergelijks. En het grootste probleem is dat de vijver met bochten loopt waardoor het moeilijk is om bovenaan op de latten iets op te kloppen zonder veel van de rand af te wijken. O ja en het is een folievijver, dus de folie ingraven doen we ook niet graag om het esthetisch aspect van het hout te bewaren.
Nu dachten we om er een u-vormig flexibel(voor de bochten) materiaal overheen te brengen maar ik weet niet of dit bestaat en waar ik het kan vinden. We proberen ook zo veel mogelijk de folie af te schermen van zonlicht.
Heeft misschien iemand een ander idee of raad op deze vragen?
Alvast bedankt! Tim

Unregistered
12-11-2001, 19:38
Azobe is een tropische hardhoutsoort. De strips zijn verkrijgbaar in lengtes van 3 meter (10 centimeter breed, een halve centimeter dik) en zijn uitermate buigzaam.
Als je een u-vormige randafwerking zoekt, is roestvrij staal misschien een goede tip. Dit roest niet, bevat geen giftige stoffen die het vijverwater kunnen verontreinigen en is niet duur

Unregistered
13-11-2001, 09:56
Hallo Timpie, ik zie dat je van Halle bent. Steek je licht dan eens op bij 'La Maison du Caoutchouc' in het centrum van Brussel (halverwege tussen het Noord- en zuidstation). Het is een beetje koloniaal aandoende oude winkel met dito verkoper, maar ze hebben een massa flexibele profielen. Ikzelf kocht er ter bescherming van de azobe wanden U-vormige rubberen flexibel, verstevigd met textiel en inwendige roestvrije klemijzertjes. Daar omheen gaat bij mij een beschermdoek, dan de rubberfolie.

Jef Smeyers
13-11-2001, 18:03
Je kan misschien een plastic U-profiel aanbrengen. Bij dakwerken en afwerking van goten worden die ook gebruikt. Ze bestaan in meerdere maten en kleuren.