PDA

View Full Version : Eendekroos uit beek?

klerk
08-08-2001, 09:11
Mijn vijver is nu 7 dagen opgestart en al gedeeltelijk beplant. Graag had ik er nog eendekroos uit een naburig beekje ingedaan maar naar ik gehoord zou dit wel eens parasieten meebrengen.
En moet ik met andere planten uit de natuur zoals lisdodde of riet opletten?

Webmaster
08-08-2001, 10:03
Inderdaad als je planten uit de natuur meebrengt in je vijver loop je risico om onder andere parasieten mee te brengen.

De planten kunt u goed inspecteren of goed afspoelen.
Met lisdodde en riet moet u uiterst voorzittig zijn.

Het zijn planten met heel sterke wortels die geen probleem hebben om even uw folie te doorboren.

Een vijvermandje is ook al geen probleem want dat scheurt door de druk van de wortels gewoonweg uitéén na verloop van tijd.

timpie
08-08-2001, 16:25
Hallo,
Eendekroos kunt u beter niet in uw vijver zetten. Ofwel wordt het door de vissen (die er nu waarschijnlijk nog niet in zitten)opgegeten, waardoor u er dan toch niets aan hebt gehad (tenzij de vissen die er misschien een smakelijke maaltijd aan over houden:p ), ofwel gaan ze zodanig woekeren zodat ze in korte tijd het gehele oppervlak gaan bedekken. Daardoor kunnen de planten en ander leven onder water afsterven door lichtgebrek. Dit plantje wordt dan een plaag waar zeer moeilijk van af te geraken is aangezien zijn enorme delingscapaciteit en winterhardheid.
Ik ken op dit vlak twee soorten mensen : deze die graag kroos op hun vijver willen houden maar waar het hen niet lukt omdat het steeds weer opgegeten wordt, en dan deze die niets liever willen dan er van af geraken. Zo heb ik een vijver die de met een eendekroos-plaag zat volledig leeg gemaakt en terug gevuld en heringericht.. het jaar nadien weer vol kroos!
Tenzij de vijver er speciaal voor ingericht is (niet diep, bovenwater-planten, geen vissen) raad ik het je dus niet aan.
Toch is er één soort kroos die geschikt is voor de vijver : puntkroos (Lemna trisulca); voor als je graag kroos wilt houden. Dit heeft meer langwerpige, gepunte blaadjes en het plantje groeit vrijwel helemaal onder water. Als hier teveel van komt is het makkelijk te verwijderen.

Vriendelijke groeten Tim:cool:

Freek
08-08-2001, 22:59
Als je je (folie/rubber-vijver) snel naar de kloten wilt helpen moet je er eenden-kroos in stoppen!!! Er leeft namelijk een bepaalt torretje (naam ben ik even kwijt) van het kroos. Om voor nageslacht te zorgen boort dit torretje minuscule gaatjes in de vijver folie/rubber (meestal een paar centimeter on het water nivo) waardoor de vijver lek raakt. Dit gaat wel langzaam maar toch. Het waternivo daalt dus een paar cm. En bij de volgende poging voor nageslacht worden er weer gaatjes geboord. En dit proces gaat dus maar door. Mat als resultaat een lekke vijver !!!
Eruit dus met dat kroos.

Inderdaad nooit geen riet in of vlakbij de vijver. Lisdoddes is geen probleem mits je ze in flinke manden poot. Bij mij staan ze er al jaren in zonder problemen.

Unregistered
23-08-2001, 12:11
ik vind het ABSOLUUT FOUT dat je planten uit de natuur haalt. En wat me vooral stoort is, dat de webmaster niet erop wijst dat stropen verboden is, maar zelfs zo ver gaat dat hij tips geeft.

hemmel mol

Webmaster
25-08-2001, 10:58
Nu weet ik niet hoe het met de wetgeving gesteld is in Nederland of zelfs in België wat betreft het weghalen van planten uit de natuur voor eigen gebruik.

Dat je beschermde planten niet mag weghalen weet sowieso iedereen maar hoe het is met de gewone planten. Bijvoorbeeld een gele lis?

Als er mensen zijn die hier meer van weten, welke planten beschermd zijn, hoe het wettelijk in elkaar steekt kunnen hier op reageren en dan kan il nog altijd even een artikeltje hierover schrijven.

Freek
25-08-2001, 16:43
Het is echt heel simpel:Planten die niet voorkomen in de lijst van beschermde soorten mogen gewoon en met een gerust hart geplukt worden. Daar is niets verboden aan en er is ook niks mis mee.

hemmel
10-09-2001, 19:20
Ik heb het nagevraagd bij de nederlandse natuurmonumenten.
Je mag alleen niets meenemen als het in een natuurgebied staat, en als het een beschermde plant is. Maar omdat veel mensen niet weten wat ze meenemen, en toch ook wel schade aanrichten tijdens het graven/lopen, proberen ze mensen er van te weerhouden dingen mee te nemen.
Het is dus niet bij wet verboden.
Sorry voor mijn misplaatste reactie tevoren.

hemmel

klerk
11-09-2001, 21:37
Ik heb ondertussen toch alle eendekroos uit de vijver gekregen.
Ik heb kraakhelder water en de vissen doen het ook goed.
Bij deze wil ik ook gans deze groep danken voor de opvolging van mijn vragen.Ik zal een foto doorsturen van de vijver. Mochten er nog opmerkingen zijn zal ik deze in dank afnemen.