PDA

View Full Version : Teveel nitiet in een aqaurium

franklu
02-09-1999, 01:33
Ik heb een aquarium met daarin kleine koi, maar nu heb ik steeds teveel nitiet in het water waterkwaliteit is verder goed wat kan ik hier aandoen, ik ververs nu elke dag het ater.

Alvast bedankt Frank

Hugo
06-09-1999, 06:42
Wat is de inhoud van het aquarium ? Hoeveel koi precies en hoe groot ?
Wat voor filtratie ? Planten ? Het kan van alles zijn, we hebben meer informatie nodig om
te zien wat de oorzaak is. Blijf dagelijks water verversen. Waarschijnlijk is er te weinig
filtratie of overbezetting.

franklu
07-09-1999, 04:11
Mijn aquarium bevat 250 l water en daarin zwemmen nu 4 koi van 10- 15 cm. Ik heb een Eheim filter erachter voor een capaciteit van 400 l. en ik heb een paar zuurstofplanten erin zoals hoornblad en waterpest

Mathieu Roosen
07-09-1999, 22:46
Franklu ik heb slechte ervaringen met Koi in een aquarium. Maanden , jaren ging het goed en dan plots... alle dood ondanks goede waterkwaliteit. Het blijkt dat, wat jij ook ziet, altijd weer veel nitriet in het water komt. Filters kunnen en zullen dit niet oplossen. Ik heb een tijd goede resultaten geboekt door regelmatig Bacterien in het water of de filter te gieten. Deze hielden de nitriet waarde blijkbaar onder kontrolle.
Misschien kan je dat even proberen. Ik zelf ben met Koi's in aquarium gestopt en heb maar een koivijver aangelegd. Kijk echter uit want het kan snel gaan. Ik had 5 koi van 30 cm in een grote aquarium gedurende meer dan twee jaar en die waren binnen 2 dagen alle dood.
Good luck.

henri ringer
08-09-1999, 00:54
Het feit dat er veel nitriet in het water is heeft absoluut niets te doen met de soort vissen in het aquarium. Alle vissen produceren ammonium/ammoniak en alle ammonium/ammoniak wordt omgezet in nitriet door Nitrosomonas bacteriën. Nitriet wordt door Nitrobacter omgezet in nitraat. Als de filter niet perfect werkt dan gebeurt dat maar gedeeltelijk of niet. De oplossing is regelmatig (wekelijks) toevoegen van nitrificerende bacteriën aan de filter. Maar let op: nitrificerende bacteriën hebben bepaalde vereisten: ph 7 tot 8,6; KH minimaal 8. Gebruik geen droge producten. Daar zitten GEEN nitrificerende bacteriën in. Gebruik uitsluitend vloeibare aquarium bacteriën. bv: Biodigest, Aquabac, enz.
Groeten
Henri Ringer

------------------
Henri Ringer

Hugo
15-09-1999, 05:38
Ik ben het met Henri eens, behalve dat nirificerende bacterien niet zouden werken onder KH 8,
dat is niet van belang.

Mathieu, je hebt toch ergens iets fout gedaan. Als er teveel nitriet in het water is dan valt dat
niet onder 'goede waterkwaliteit'. Dit is een teken van overbevolking, te veel voederen, slechte
water condities en/of te weinig water verversen. Bacterien hoeven in een goed functionerend aquarium
nooit worden toegevoegd. Goeie filtratie is zeker wel een oplossing ! Bedenk dat koi meer vervuilen
dan tropische vissen van dezelfde grootte. Ze hebben dus sterke filtratie nodig.
Ik weet niet hoe groot het aquarium was maar voor 5 koi van 30 cm is de minimum maat 1000 liter,
als het aquarium kleiner was dan zal dat inderdaad problemen geven. Als je koi goede leefomstandigheden
biedt kunnen ze ook in een aquarium heel oud worden, hier zijn veel voorbeelden van. Ik heb er zelf ook
wat in een aquarium. Koi zijn grote vissen die grote huisvesting verdienen. Boven de 20 cm zou ik ze
niet meer in een aquarium houden, tenzij je je formaat 'artis' kan veroorloven.

Om op de originele vraag van franklu terug te komen, Eheims zijn uitstekende filters maar je
verwart de filtercapaciteit met de omslagcapaciteit, en je filtratie is dus onvoldoende.
Ik zou nog zo'n Eheim aanschaffen. Heb je een kale bodem ? Hoeveel licht is er voor de planten?
Bij minder dan 50-60 watt zullen ze de ammoniak nauwelijks kunnen opnemen. Voor een goede plantengroei
(en dus minder vervuiling) raad ik je 100-120 watt aan. Het is erg krap, 250 liter voor 4 15 cm
kois, je zult toch 2 x per week 25% moeten verversen. Nitriet mag nooit voorkomen, enkel nitraat
opbouw. Deze door planten en/of waterverversen beneden de 50 mg/l houden.

Groeten

Hugo