PDA

View Full Version : één week oude koi.

franky
08-07-2001, 08:19
Beste,

in de nacht van vorige zaterdag op zondag hebben mijn koi eitjes gelegd. Deze zijn dinsdag beginnen uitkomen, ze hebben dan nog een aantal dagen tegen de zijkant van het bad gehangen en zijn sinds zaterdag meer beginnen rondzwemmen in het bad.
Sinds gisteren echter merk ik op dat er een aantal dood ronddrijven (zaterdag een 50-tal, zondagmorgen ook een 50-tal op een totaal van 5000à8000 shat ik).
Als eten heb ik diepgevroren plankton en Lyquifry gebruikt (een 4 a 5 tal maal per dag).
Hier en daar lees ik dat ze vanaf de eerste dag hardgekookt eigeel zouden eten. Bij mij is er daar echter totaal geen interesse voor vanwege die kleine visjes).

Mijn vragen :

- is het normaal dat er nu (na één week) een aantal afsterven, of is dit iets waarin ik mij zorgen moet maken ? (heeft het zin om de kleintjes in kleinere groepen te verdelen, en eventueel een aantal op zout te zetten ?)

- wat moet ik deze kleintjes nu (na één week) te eten geven en hoeveel ? (is Ultra-F geschikt om nu als poeder op te lossen en in het water te laten rondzweven)

- moet ik nog ergens speciaal op letten ?

Ze zitten in een bad van 2000 liter, met een 6-tal luchtsteentjes die allemaal op minimum draaien om zo weinig mogelijk storing in het water te maken. Het bad is verbonden met mijn koi-vijver en ververst ongeveer 150 L/uur.

Dank u

Frank

franky
08-07-2001, 12:51
Ondertussen zijn er al een 100-tal gestorven vandaag.

Kan dit te maken hebben met de plotse daling van de temperatuur ?????

franky
08-07-2001, 18:50
18.30u zondag +90% reeds overleden

is er niemand die kan helpen ?

franky
09-07-2001, 14:45
Is er iemand die weet wat de oorzaak is van deze massale sterfte ????

Boeykens Edwig
10-07-2001, 22:24
Sorry, ik heb één week op een infostand gestaan en was pas laat in de avond thuis, dus geen zin meer om voor de computer te gaan zitten. Hier is alles wat ik weet over het kweekproces.

Het kuitschieten
Een mannetjeskoi bereikt gewoonlijk zijn volwassenheid in twee jaar en een vrouwtje in drie jaar. Koi kan eenmaal per jaar kuitschieten, dat gebeurt tussen april en juni. Het kuitschieten heeft plaats tussen 4 uur ‘s morgens en de dageraad. Sommige koi lozen hun eitjes en een maand later weer, dat zijn eitjes die achtergebleven zijn de eerste keer. De bevruchting gebeurt uitwendig. De eitjes zijn kleverig en hun vorm is bolrond. De grootte van een eitje hangt af van de grootte van de moeder, de diameter ligt tussen 2.1 tot 2.6 millimeter. Een vrouwtjeskoi kan 200.000 tot 400.000 eitjes leggen, ze zijn kleurloos, maar de eerste eitjes hebben een lichtgele kleur. Hoe hoger de temperatuur hoe vlugger de eitjes uitkomen. In het algemeen duurt het ongeveer vier dagen bij een temperatuur van 20° C. Het voedsel voor baby-koi is eerst schaaldieren zoals watervlooien. In het latere groeiproces eten ze waterinsecten, schaaldieren of de jonge worteltjes van waterplanten.

Jonge koivisjes kweken
Het spreekt vanzelf dat een amateur nooit het resultaat zal evenaren van een doorwinterde kweker. Om superieure koi te kweken heeft men een jarenlange ondervinding en een speciaal talent nodig. Het nieuwe broedresultaat zal dan ook menige amateur teleurstellen.

Mannetjeskoi die ouder zijn dan twee jaar en vrouwtjeskoi ouder dan drie jaar kunnen als ouders gekozen worden. Een eerste klasse koi is niet geschikt om mee te kweken omdat het kuitschieten zowel de huid als de gezondheid van het dier op de proef stelt. Koi van goede kwaliteit maar zonder mooi kleurenpatroon zijn meer geschikt.
Een mannetje is slank maar bezit meestal een groot hoofd en grote borstvinnen. Een vrouwtje is breder en heeft een dikke onderbuik. Wanneer het paarseizoen is aangebroken zullen er witte blaasjes verschijnen op de borstvinnen van het mannetje. Het is mogelijk om één vrouwtje te laten paren met één mannetje, maar het is beter om twee of drie mannetjes te gebruiken.
Een vijver of tank voor het kuitschieten meet ongeveer drie bij zes meter en heeft een diepte van 50 cm. We bouwen hem liefst op een rustige en zonnige plaats. Tijdens de nacht moet de broedplaats kunnen afgedekt worden. De watertemperatuur moet 5° C hoger liggen dan de hoofdvijver. De wortels van enkele waterhyacinten fungeren als nestplaats. Een kunstmatig nest (in de handel verkrijgbaar) is nog een betere oplossing. Buiten een goede aanhechting van de eitjes heeft dit kunstmatige nest nog het voordeel dat het de eitjes beschermt tegen mogelijke beschadigingen.
Wanneer we een koppeltje koi die daar rijp voor zijn in de tank plaatsen, zal het vrouwtje de volgende morgen kuitschieten. We kunnen daarna best de ouders uit de broedplaats verwijderen. Kort na het kuitschieten worden de eitjes gedesinfecteerd, gebruik daarvoor malachietgroen in een oplossing van 1 op 300.000.
Dezelfde tank kan terug gebruikt worden voor het uitbroeden, maar een vinyl tank van 1,5 tot 2 meter in omtrek is meer geschikt. De watertemperatuur moet dezelfde zijn als de tank van het kuitschieten. Is het water meer dan 5° C kouder dan zullen de eitjes afsterven, is het water meer dan 5° C warmer dan zullen de eitjes tot ontbinding overgaan. Het uitbroeden zal in 4 tot 7 dagen plaats grijpen. Hoe warmer het water (let op de maxima en minima hierboven) hoe vlugger het uitbroeden gebeurt, hoe kouder het water hoe langer het zal duren.
Na twee tot drie dagen zal het jong gebroed beginnen zwemmen. De eerste twee weken krijgen ze watervlooien (daphnia) als voedsel, daarna worden ze overgebracht in een vijver voor kleine koi. Deze vijver moet niet dieper zijn dan 30 cm. Het is wel nodig om watervlooien in deze waterpartij te laten groeien vooraleer het jong gebroed daar in over te brengen. De dag dat de jonge visjes beginnen met watervlooien te eten en de dag dat de watervlooien zich beginnen te ontwikkelen moet dezelfde zijn. De voorbereiding om watervlooien te kweken begint veertien dagen voor de verwachte tijd van het kuitschieten.
Om watervlooien te kweken moet men eerst de vijver laten uitdrogen in de zon. Besprenkel de bodem van de vijver met kalk. Na twee dagen vullen we de vijver met water. Wikkel gedroogde kippenmest in een strooien mat en plaats dit onder water in de hoek van de vijver. Een zware steen houdt alles op zijn plaats. Infusoria (hooi in water geeft aanleiding tot het ontstaan van heel wat eencelligen. Dat verschijnsel hielp hen aan de naam ‘infusoria’ - infusie- of aftrekseldiertjes), plantaardig plankton zoals groenwieren en andere bacteriën zullen het eerst verschijnen. Binnen tien dagen beginnen watervlooien zich te ontwikkelen. Is dat niet zo, voeg dan enkele watervlooien aan het water toe, ze zullen zich vlug voortplanten.
Wanneer men kippenmest aan water toevoegt krijgt dit water een bruinrode kleur, maar geleidelijk aan wordt het meer doorzichtig. Op dat moment gaan watervlooien zich ontwikkelen en is het ook tijd om het jong gebroed naar deze vijver over te plaatsen. Tien kilogram kippenmest per 7m² is voldoende. Indien er meer mest voorzien wordt zal de ontwikkeling van watervlooien vertraagd worden, maar de latere aangroei zal langer duren. Indien er te weinig mest wordt toegevoegd zal hun ontwikkeling vlugger plaatsvinden, maar ze zullen ook vlugger uit het water verdwijnen.
Wanneer de babykoi groter worden eten ze volledig ontwikkelde watervlooien en na één maand kan overgeschakeld worden op artificiële voeding. In het geval u geen geluk heeft met de kweek van watervlooien of bij een tekort daarvan, kan ook fijngemalen eierdooier gebruikt worden. Gedroogde watervlooien, gemalen garnalen, melk of melkpoeder voor kalveren kunnen ook gegeven worden aan kleine koi, maar we moeten opletten om de waterkwaliteit niet te zwaar te belasten.

Infusoria als voedselbron
Als u visjes wil grootbrengen heeft u voedsel nodig dat klein genoeg is voor het gebroed dat juist in het water begint rond te zwemmen. Over de jaren heb ik al de wonderlijke en vreemde brouwsels gemengd die in boeken en artikels worden voorgesteld, met meestal een eindproduct tot gevolg dat een onaangename geur in huis verspreidde. De methode die ik echter nu gebruik heeft me in staat gesteld om mijn kleine visjes groot te brengen zonder dat ik hun waterkwaliteit te zwaar belaste. Ik gebruik daarvoor twee kleine, doorschijnende plastic bakjes waarmee ik al de infusoria kweek die ik nodig heb.
Een constante temperatuur van 23 à 24° C zal infusoria ontwikkelen op vier dagen tijd. Bij lagere temperaturen zal de cultuurtijd langer worden. Probeer het nooit onder de 20° C, want dat resulteert meestal in een mislukking.

Het recept
Giet 1,5 liter gekookt water, dat de tijd kreeg om af te koelen, in een van de plastic bakjes. Voeg een halve theelepel verse poedermelk aan het water toe. Het water zal hierdoor voor een tijdje troebel worden. Zet het bakje op een zonnige plaats achter een venster en het water zal na een viertal dagen opklaren. Als u de geschikte temperatuur heeft aangehouden dan zullen kleine stofwolken met infusoria in het water verschijnen. We herhalen deze werkwijze met het andere bakje om een tweede cultuur op te starten, zodat er altijd infusoria als voedsel voorradig is.
Wanneer het water opklaart zal de cultuur voor ongeveer vijf dagen goed blijven. Het hangt er natuurlijk ook van af hoeveel infusoria u gebruikt om als voedsel te geven aan de visjes. Het is mogelijk om de cultuurgroei voor een langere periode aan te houden door een kwart van een theelepel gedroogde melk toe te voegen. Ga nooit over deze dosering voor die hoeveelheid water, want anders houd u niets anders over dan een stinkend goedje dat niet meer geschikt is voor de visjes.

Tips
1. Maak uw infusoriacultuur op tijd aan, vooraleer de visjes geboren worden.
2. Vergeet niet dat een warme en constante temperatuur noodzakelijk is.
3. Zet de cultuur niet in de keuken of dichtbij voedsel voor menselijke consumptie.
4. Als er een onaangename geur is waar te nemen en er verschijnt en slijmerige film op het water, giet het mengsel dan weg en herbegin.
5. Met een goed vergrootglas is het reeds mogelijk om de protozoa te zien.
6. Met het blote oog zien we de infusoria bewegen in wolkjes van stof.
7. Voeder niet vooraleer de visjes vrij rondzwemmen. De eerste dagen leven de visjes van de voedzame eizak waarin ze zich ontwikkelden.

Wanneer voedt u infusoria en hoeveel?
Een veel voorkomende fout bij liefhebbers die zich aan de viskweek wagen is het te vlug voeden van de visjes voor ze vrij rondzwemmen. Voederen tussen de periode van het verlaten van de eizak en de consumptie daarvan belast de waterkwaliteit en heeft geen enkele nut.
Hoeveel moet ik voederen? U moet een balans vinden waardoor de visjes geen honger lijden, maar dan ook weer niet zo veel dat het water wordt verontreinigd. De factoren die de hoeveelheid voedsel bepalen zijn de grootte van de tank en de maat van de visjes. Zorg er ook voor dat de visjes niet achter het voedsel moeten zoeken. Het moet in voldoende hoeveelheden worden gegeven zodat iedereen aan zijn trekken komt.

Een hele boterham, maar ik hoop dat het u helpt.

Met vriendelijke groeten,
Edwig

franky
11-07-2001, 21:14
Edwig,

bedankt voor uw antwoord. Het zal mij zeker helpen bij de volgende poging (die er zeker komt).
Ik heb de indruk dat mijn Kinki Utsuri vrouw en mijn Chagoi mannetjes de laatste 2 dagen flink wat interesse hebben voor elkaar. Welke soorten er zullen uitkomen is niet belangrijk, ik ga eerst proberen of ik deze groot kan krijgen (als ze willen eieren leggen natuurlijk).

Waarschijnlijk lag het probleem bij de grote daling in temperatuur vanaf maandag of dinsdag. (ik heb nog altijd een 10-tal visjes die binnenshuis zijn uitgekomen, en die doen het nog altijd goed)

Hier zijn nog enkele reacties van anderen die ook hun mening hebben gegeven, misschien kan dit helpen indien er nog eens iemand deze vraag zou stellen....

- voor het kweken van infusoria
- sla of aardappelen in water laten staan tot een witte waas te voorschijn komt

- van een dealer in Japan

At first, it's nice to hear that you have succeed the spawning.
And at the same time, the "death" of fry fishes... it's sometimes called as
"disappearance".
Even the professional breeder in Japan, sometimes they suffered by this
problem, until their KOI will be in good size ... around 5-7cm.

This "disappearance" is brought by
1) water quality
2) food
3) disease

About the water quality, since baby KOI is too sensitive, they are easy to
be damaged by rain, temperature and the change of the environment. Were
there any rainy day before these KOI death ??? You had better prepare roof
againt rain... if it was acid rain, it's very bad for KOI.

And as for food, the "live" plankton is better. And when KOI is in enough
size, such as 2-3cm, you have to try to feed "dry" food. Whether baby KOI
can start to eat dry food or not is ... important.

As for disease, since baby is delicate, we must be careful abotu it.
But, becuase of the size, this is not possible to identify the disease and
the treatment. KOI breeders are doing disinfection to all of their mud pond
for KOI baby, before they will release KOI into mud pond.

These are outline.
I do hope that some of these information will be your help.
Anyway, please let me recommend you the mud pond keeping. Mud can act as
buffer, and mud can act as fish food.

-----------------------------

Van iemand die zelf koi kweekt ;

Everyone thinks raising baby koi is easy till they try... The water quality MUST be spot on no only .1 of nitrite not really that bad etc etc...PERFECT is the ONLY answer. They only need very gentle airation. You change NOTHING for fry, ph, temperature, salt no medication no nothing!!
During the first few days they will live on the egg sack, then they need live food, tons of it daphnia and before that infursoria.
It is possible to get them to take egg yolk liquidised but that soon buggers the water quality if your not filtering and they die.
If you get it all sorted and feed enough infusoria, daphnia (a bag from the shop is no good at all!) and egg at about 3 weeks they will go onto dust and each other... the tobis grow like mad and the little ones disappear. Expect a lot to just die, its in the scheme of things. Dont worry it took me 4 years to be able to do it with any degree of success and this year still lost a whole chagoi spawning. Keep at it.. its real koi keeping, so much fun and will teach you more than any book or smart arse!!!

----------------------

Boeykens Edwig
12-07-2001, 20:57
Franky,

Teksten gelezen. Blijkt dat de gedachtengang overeenkomt.
Mijn vrouw kweekt koi op een simpele wijze. Ze schraapt een paar eitjes van de vijverwand met een glazen bokaal en zet ze achter het venster in het zonlicht. Na vier dagen komen de larven uit en laat ze de diertjes hun eierzak opeten. Daarna brengt ze de visjes over in een glazen stolp (waar normaal bloemen in worden geplaatst) en zet op het wateroppervlak enkele waterhyacinten. De beestjes eten aan de wortelen en gebruiken het wortelgestel als schuilplaats. Na één jaar breng ik ze in de zomer over naar de quarantainetank. Van de twintig exemplaren overleefden er twee, ze zijn nu ongeveer twintig centimeter groot (na drie jaar).
Het kleurenpatroon lijkt op dat van goedkope Israëlische koi (gespikkeld) en ik gebruik ze als pilootvisjes in de quarantainetank.

Groeten,
Edwig