PDA

View Full Version : Hoeveel zuurstof ??

Unregistered
03-07-2001, 00:01
Beste vijveraars, ..
Heb een klein koivijvertje, oppervlakte niet groot, maar relatief gezien t.o.v. oppervlakte wel diep (ca. 1,5 m.) , de wanden lopen dus vrij steil de diepte in. Inhoud ca. 7 m3. Verder: 1 bodemdrain, een 3 kamerfiltertje, borstels, matten en alfacroc, 2 zuurstof-pompen samen 1800 liter per min., een Meßner pomp, debiet ca. 7000 liter per uur en UV. Visbezetting (zoals altijd) eigenlijk te hoog.
Mijn vraag is als volgt. Hoeveel zuurstof dient er per kamer toegevoegd te worden in het filter. Heb tot nu toe de zuurstofkogels (6 stuks) altijd in het filter gehad, maar in verband met de diepte van de vijver en het geringe oppervlakte vraag ik me af of ik wel voldoende zuurstof in de vijver zelf heb tijdens de zomerdag (in de zomer heb ik wel altijd de waterval aan). Zal ik enkele zuurstofkogels uit het filter verwijderen en liever in de vijver doen ???
Alvast bedankt voor elke tip,
m.vr.gr. S. Becker

henri ringer
03-07-2001, 10:32
Zuurstof opname in een vijver gebeurt optimaal via de oppervlakte. Leg een luchtsteen op het diepste punt van de vijver. Dat doet het water vertikaal circuleren binnen de vijver en zorgt voor een goede verdeling van de zuurstof over de gehele diepte van de vijver. 8 mg/liter is een normaal gehalte aan zuurstof. Te veel is geen probleem. De nitrificerende bacteriën in het filter verbruiken veel zuurstof .
Hoe warmer het water des te lager het zuurstof gehalte. Dus meer beluchten bij warm weer.

Boeykens Edwig
10-07-2001, 22:08
Uw systeem lijkt me in orde. U zorgt voor een zuurstofsaturatie in de filters waardoor de nitrificerende bacteriën het eerste gebruik kunnen maken van deze energiebron. De doorstroming zorgt er verder voor dat het beluchte water wordt doorgevoerd naar de vijver. Uw waterval is een extra zuurstofmaker voor de vijver zelf.

Indien u zuurstofsteentjes in de vijver gaat hangen gaan dit plaatsen worden waar algen welig gaan bloeien en ik geloof niet dat dit de bedoeling is.
Ik zou als enige raadgeving het beschaduwen van de vijver voorstellen bij zonnig weer, voor de rest zit u op rozen...

Groeten,
Edwig