PDA

View Full Version : schoon springer

Marini
30-06-2001, 08:42
beste koi liefhebbers,mijn humeur zakte deze morgen wel naar een heel laag pitje toen ik vaststelde dat mijn grootste koi
(57 cm) deze nacht een wedstrijdje schoonspringen had meegedaan en naast de vijver is beland,met de dood als gevolg. De vijver is vierkant van vorm en is afgewerkt met bankirai,zo is mijn vraag nu: heeft er iemand suggesties hoe ik dit in de toekomst kan verhinderen?
Want zeg nu zelf,wie staat er s'morgens op die manier graag op?

Sauwen Frans
01-07-2001, 02:06
Het springen van de vis heeft een oorzaak gehad of de vissen zijn aan het paaien geweest ofwel zitten er parasieten op de kieuwen door eens te springen meent de vis van dit ongedierte verlost te worden. Het is altijd jammer maar het gebeurt en is mij ook al overkomen maar een hoge rand rond de vijver of een netje van 30 cm rond de vijver vind ik persoonlijk niet mooi. Groeten Frans.

Webmaster
01-07-2001, 10:09
Het zal misschien geen troost zijn maar ik heb zelf ook op die manier een knappe chagoi mee verloren.

Was een pas nieuw aangekochte. De eerste maail ie uit de vijver sprong was ik gelukkig in de tuin bezig. De dag nadien jammer genoeg niet.

Ik heb nu wel behoorlijk hoge bonte rivierkeien rond de vijver liggen maar dit was niet voldoende. Het was een heel sterk beestje.

Hoe groter de koi des te sterker zijn ze en kunnen ze het meeste kracht ontwikkelen uiteraard met alle gevolgen vandien.

Frans noemde hier al een paar elementen op van dit gedrag maar ook met een pas aangekochte koi moet je oppassen en dat heb ik nu wel geleerd.

Overbrengen naar een andere omgeving, andere watersamenstelling, noem maar op kan ook tot dit gedrag leiden.

De vijver overspannen met een net gedurende enkele dagen is dan de oplsosing.

Je kan natuurlijk nu niet je vijver gaan overspannen met een net gedurende het gehele jaar. Een hoge rand ja maar je moet ervoor te vinden zijn.