PDA

View Full Version : koi broedsel

Unregistered
08-06-2001, 21:55
hallo

gisteren toen ik thuis kwam van mijn werk leek er door mijn koi vijver een orkaan langs gekomen.
de weinige planten die ik heb waaronder lelie.waren half verwoest.
en begreep niet wat er was gebeurd.
tot ik waneer het donker werd nog eens een kijkje nam.
zag ik mijn twee grootse koi die ongeveer 65cm zijn terug heftig.in de planten woellen.
vandaag ondekte ik een groot aantal eieren tot zelf een gedeelte buiten de vijver.
nu heb ik twee vragen.
is het normaal dat bijna al mijn andere vissen van gisteren enorm schuw geworden zijn.
en is er een kans dat ik er zonder er verder iets aan te doen jong broed mag verwachten.

alvast bedankt voor eventuele reacties

martin

Unregistered
11-06-2001, 17:57
Ja, de vissen kunnen een tijdje schuw zijn tot de rust in het vijverhuishouden is teruggekeerd.

Als u de natuur zijn gang laat gaan dan zullen enkel de sterksten overleven. Dat betekent dat het gebroed tegen volgend jaar zo uitgedund kan zijn dat er maar een tiental overleven. De natuur zorgt zo dat er geen overbevolking in de hand wordt gewerkt.
Wil u zelf enkele jongen opkweken, plaats dan een tiental eitjes in een bokaal in het zonlicht binnenshuis. Voeder ze met gemalen staple (op bass van algen). Daarna kan u ze in een glazen stolp onderbrengen waarbij u enkele waterhyacinten of watersla boven hun hoofden laat drijven. Ze zullen de jonge worteltjes gebruiken als voeding en schuilplaats. Na de winter zijn ze groot genoeg om weer in de vijver uit te zetten.

Groeten, Ed