PDA

View Full Version : zinkoxyde tegen draadalgen?

Unregistered
26-05-2001, 17:20
Hoi,

Ergens heb ik gehoord dat zinkoxyde helpt tegen algen?
Weet er iemand of dit waar is?

groeten,

Piet
06-06-2001, 11:41
Ik heb in de (aquarium)vereniging waar ik lid van ben wel eens gehoord dat het met succes werd gebruikt ter bestreiding van zgn. blauwe alg. Men vertelde er ook bij dat sommige planten in die aquaria tot meer dan een jaar later niet meer wilden groeien.
Werkelijk verband hiertussen is nooit aangetoond maar wel sterke vemoedens. Ik zou adviseren probeer het zoveel mogelijk met een draaiend stokje weg te krijgen of gewoon met de hand er uit plukken. En gebruik nooit dit soort chemische middelen.

henri ringer
06-06-2001, 18:32
Piet heeft gelijk. Gebruik geen chemische producten om algen te bestrijden. Het lost niets op en schaadt het leven in de vijver of aquarium. Bestrijdt de oorzaak en niet het symptoom. De beste manier om algen te bestrijden is ze te beconcurrenren met planten en bacteriën. Zo krijgen ze minder of geen voeding en kunnen ze niet groeien. Vissen eten trouwens ook draadalgen als ze niets anders vinden. Zorg voor zo weinig mogelijk vervuiling van uw water door alle vaste afval manueel te verwijderen (niet te veel voeden) en zorg voor een goed functionerende filter. Algengroei is een natuurlijk fenomeen dat veroorzaakt wordt door overaanbod aan voeding (hoofdzakelijk fosfaat) en licht.
Vriendelijke groeten,