PDA

View Full Version : Groen water

Zion
26-05-2001, 06:50
Ik ben in het bezit van een (relatief) kleine koi vijver van 2m op 1,5 en 1 m diep,daarin huizen 3 prachtige koi's van +-30 cm deze vijver heb ik reeds 1,5 jaar met constant helder water,als filter heb ik een zelfgebouwde buiten filter met
lavasteen en filtersubstraat die volgens mij prachtig werk leverde,maar nu sinds een 2 tal weken is het water volledig groen en overvloedig zweefvuil.Wat zou de oorzaak kunnen zijn dit plots na 1,5 jaar ? En kan me iemand tips geven om terug
van mijn prachtige koi te kunnen genieten?
(heb ook nog nooit producten gebruikt)

Jef Smeyers
26-05-2001, 11:28
Kijk eens op deze site onder; artikels...filters...ultra-violetlampen.

henri ringer
31-05-2001, 14:31
Groen water is het resultaat van overaanbod aan nutrienten in het water, hoofdzakelijk fosfaten. Deze worden niet verwijderd door UV lampen maar wel door bacteriën. Zorg indien nodig voor de juiste KH waarden in het water en dan voor nuttige bacteriën in uw filter en vijver door ze eraan toe te voegen. Gebruik daarvoor een vloeibaar product (bv Bacta-Pur® KLEAR).

Vriendelijke groeten,

Boeykens Edwig
12-06-2001, 11:33
Er is zeer veel kans dat de filter van lavasteen en filtersubstraat is verzadigd. Daardoor blokkeert de filter en kunnen zweefbestanddelen de vijver verontreinigen. U kan best het huidige filtermateriaal verwijderen (wat een vuil en stinkend werkje gaat worden) en vervangen door een compartiment met borstels en een met de nieuwe generatie aan Matella matten.

Groen water (erwtensoep in de volksmond) wordt veroorzaakt door zweefalgen. De installatie van een ultraviolet filter zal vlug komaf maken met dit probleem? 30 watt lijkt me voldoende.

Groeten, Ed