PDA

View Full Version : Overbevolking

Zion
23-05-2001, 05:18
Een drietal jaar geleden heb ik een vijver aangelegd van ongeveer 3000 l.
Waarin een paar planten zijn aangebracht gekregen van vrienden,hierdoor zijn vermoed ik ook
een aantal viseitjes ongewenst meegekomen.Nu een paar jaar later zitten er honderden van deze
visjes in mijn vijver,daar ik vrees voor overbevolking en voor de kwaliteit van het water (uitwerpselen)
zou ik graag deze verwijderen op een milieu vriendelijke manier
Kan iemand me inlichten hoe ik deze bliksemsnelle visjes kan vangen om te verplaatsen naar een grote natuurvijver in de buurt.

Jef Smeyers
26-05-2001, 11:32
Wat voor visjes zijn het, er zijn misschien liefhebbers die je er wel van willen verlossen.
Anders met een fijn schepnet, dit in het water leggen en wat voer erboven strooien ?

Unregistered
28-05-2001, 23:33
Welke soort visjes het zijn ...zou ik ook wel willen weten.Ze worden ong 8 to 10 cm groot
licthbruin groenachtige rug die als ze groter worden overgaat in blauwgrijs achtig ,en steeds
zilvergrijs onderaan.
Een schepje in het water leggen heb ik ook al geprobeerd maar dan laten ze zich niet zien...slimme kerels!

Unregistered
14-07-2001, 10:19
Volgens mij zijn het blauwbandgrondels.
En als het zo is dan krijg je ze er waarschijnlijk niet uit.
Wij hebben het zelfde aan de hand maar wij hebben ze er wel uit vrije wil opgezet.

Sander & Co

Hugo
14-07-2001, 14:31
Zion:

Jef heeft daar een goede suggestie. Er zijn vast een hoop mensen die je een plezier doet met wat van deze visjes.

Hoe groot zijn ze eigenlijk? Een zonnebaars in de vijver zal er voor zorgen dat visjes van rond de cm. milieuvriendelijk verwerkt worden en als zodanig een verdere explosieve bevolkingsgroei voorkomen.

Als ze rond de 8 cm zijn kun je ze het beste vangen en verkopen aan een vijverzaak. Maak zelf een groot net van een stuk vitrage, leg dit op de bodem en haal het langzaam op als de vissen er boven zwemmen.
Uitzetting in de vrije natuur raad ik af. Het kunnen uitheemse soorten zijn welk tot faunavervalsing leidt met alle problemen van dien. Dit is overigens ook verboden.

Sander:
Blauwbandgrondels? Heb je daar de wetenschappelijke naam van?