Willy Vrolijks
12-05-2001, 21:44
Is het zinvol maerl te gebruiken in een bestaande vijver. Zo ja waarvoor kun je het gebruiken?
Maerl wordt gebruikt om de hardheid te verhogen of op peil te houden, zowel de totale als de karbonaathardheid gaan hiermee omhoog. het is een natuurlijk product dat veel calcium bevat maar ook magnesium en nog enkele andere stoffen. Het is o.a. gemaakt uit zeewier, waardoor ook stoffen voor een goede bacterie groei worden toegevoegd. Op de pot staat dat het kan worden toegevoegd bij nieuwe vijvers (door het bodem-substraat mengen.) En dat je het ieder jaar in het voorjaar moet toedienen om de hardheid op peil te houden (3 eetlepels per 1000 l). Ik heb het bij de aanleg van mijn nieuwe vijver gebruikt, afgelopen najaar, en tijdens de winter nog een keer. Het is wel zo dat het zeer langzaam in het water oplost (3 maanden).
Ik had zelf verwacht dat de Kh van het water waarmee ik de vijver gevuld heb omhoog zou zijn gegaan (was 6) maar dat was niet het geval, 2 weken geleden gemeten was deze nog 4. Ik denk dat de vele regen daar ook een rol in heeft gespeeld.en dat het maerl nog niet volledig is opgelost. Ik heb toen alsnog de Kh in een paar dagen van 4 naar 8 opgevoerd d.m.v. Natrium bicarbonaat (=Kh+).
Mijn vijver was en is wel kraakhelder zonder enige vorm van filtering.